Trzecia Edycja Środkowoeuropejskiego Festiwalu Muzyki Dawnej będzie przestrzenią inspirujących SPOTKAŃ pomiędzy kulturami i stylami. Zagoszczą u nas wykonawcy z sześciu krajów, a w ramach Akademii Kielcensis mamy nadzieję gościć studentów z całej Europy.
Tradycję wykonawstwa francuskiego baroku będą reprezentowali wybitna klawesynistka Aline Zylberajch oraz dyrygent i kameralista Martin Gester.
Ich doświadczenie artystyczne spotka się z grupą wokalną A Capella Leopolis ze Lwowa, która specjalizuje się w barokowym śpiewie tradycji greko-katolickiej. Wspólne wykonanie dzieł oratoryjnych Marc-Antoina Charpentier’a pod dyr. Martina Gestera będzie, mamy nadzieję niezwykle twórczym wyzwaniem artystycznym.
Zespół ze Lwowa zaprezentuje także pod dyrekcja Ludmily Kapustiny własny repertuar a capella świetnie wpisujący się w architekturę romańskiego kościoła w Szydłowie pokrytego freskami z XIV w – perły zabytków Świętokrzyskiego.
Obok A Capella Leopolisbędziemy mogli gościć znakomitą grupę wokalną Vox Clamantis z Tallina, która pod dyrekcją Jaan-Eika Tulve wykonuje w mistrzowski sposób śpiew gregoriański, polifonię średniowieczną i muzykę współczesną, w tym kompozycje Arvo Parta.
W ramach Akademii Kielcensis zaprosimy chóry naszego regionu wraz z dyrygentami na warsztaty prowadzone przez obydwa zespoły – estoński i ukraiński. Zaproponujemy opracowanie kilku utworów, które chory wykonają na wspólnym koncercie.
Wybitni polscy soliści kameraliści zrealizują projekt muzyczno-choreograficzny grając Koncerty Królewskie François Couperina z towarzyszeniem tancerzy czeskich z Pragi – The Hartig Ensemble Heleny Kazarovej.
Również muzyka francuska będzie trzonem programowym koncertów Capelli Cracoviensis z solistką Magdaleną Karolak – obój i Bolette Roed (Dania) – flet, a także turnieju skrzypków w wykonaniu Roberta Bachary, Grzegorza Lalka i Aline Zylberajch.
Pod batutą Marka Toporowskiego Capella Cracoviensis zagra z towarzyszeniem A Capella Leopolis muzykę barokową tradycji lwowskiej.
I wreszcie będą spotkania niezwykłe...
Kannel i Anna-Liisa Eller (Estonia). Niezwykły instrument, niezwykła artystka grająca na specyficznie zbudowanym rodzaju cytry niczym na klawesynie... bez klawiszy. Znakomicie wykonująca muzykę dawną, muzykę współczesną, a także własne kompozycje.
Zespół Bastarda. Niezwykły mariaż muzyki dawnej i jazzu, improwizacji i zamkniętej formy, kreacje łamiące stereotypy stylu i estetyki muzyki klasycznej.
Piotr Domagała i Marek Toporowski. Wyzwanie. Barok i klawesyn. Gitara elektryczna i jazz. Spotkanie dwóch wielkich mistrzów zarówno formy jak improwizacji.
Akademia Kielcensis obok zajęć chóralnych zaprosi studentów grających na klawesynie, organach, skrzypcach, violi da gamba, fletach prostych, oboju.
Mid-Europe Early Music Festival 2022 Kielce: Pokrewieństwa
PROGRAM:
20 sierpnia - Tarczek: romański kościół św. Idziego: recital ANNY-LIISY ELLER (Estonia): estońska cytra (kannel): muzyka francuskiego i włoskiego baroku w transkrypcjach na kannel, muzyka współczesna, improwizacje
21 sierpnia - Starachowice: koncert Anny Liisy Eller – Muzeum Przyrody i Techniki
28 sierpnia - Kielce Katedra: Julita Mirosławska – sopran, Marek Toporowski – organy – muzyka sakralna francuskiego baroku
02 września - Kielce – Muzeum Narodowe - Dawny Pałac Biskupów Krakowskich: The Hartig Ensemble z Pragi – taniec, oraz Robert Bachara - skrzypce, Krzysztof Firlus - viola da gamba, Magdalena Karolak - obój, Katarzyna Czubek - flet, Weronika Janyst klawesyn – Concerts Royaux Francois Couperin`a z choreografią Heleny Kazarovej
03 września – Busko Zdrój: spektakl w Tężni: `muzyka i taniec w Wersalu` - The Hartig Ensemble z choreografią Heleny Kazarovej
03 września – Kielce, barokowy kościół św. Trójcy – Marek Toporowski, organy: wokół Mozarta
03 września – dawna Wielka Synagoga Kielecka – grupa Bastarda:…
04 września - Kielce – Muzeum Narodowe - dawny Pałac Biskupów Krakowskich: Capella Cracoviensis i Magdalena Karolak – obój - koncerty na obój i orkiestrę Francois Couperin`a
05 września – Kielce Karczówka – koncert uczestników Academii Kielcensis
06 września – romański kościół św. Idziego w Tarczku – Aline Zylberajch (Francja) – klawesyn i Bolette Roed (Dania) – flety proste
07 września – sala koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych – Piotr Domagała – gitara jazzowa i Marek Toporowski – klawesyn: wokół baroku: impresje jazzowe
07 września – kolegiata w Wiślicy – grupa wokalna Vox Clamantis (Estonia): śpiew gregoriański, polifonia średniowieczna, muzyka Arvo Parta
08 września – Kielce – grupa wokalna Vox Clamantis (Estonia) i połączone chóry miejscowe, dyr. Jaan-Eik Tulve
09 września – Szydłów – kościół romański: grupa wokalna A Capella Leopolis (Lwów): barokowa polifonia wokalna tradycji greko-katolickiej (uniackiej), dyr. Ludmyla Kapustina
09 września – Kielce – Muzeum Narodowe – dawny Pałac Biskupów Krakowskich – Capella Cracoviensis i Bolette Roed: koncerty na flet prosty i orkiestrę Antonio Vivaldiego
10 września - Kielce - bazylika katedralna – Capella Cracoviensis, A Capella Leopolis, dyr. Marek Toporowski: barokowa muzyka kompozytorów lwowskich: polsko–ukraińskie pokrewieństwa
10 września - Jędrzejów – Opactwo Cystersów: Aline Zylberajch (Francja) – klawesyn, Robert Bachara – skrzypce, Grzegorz Lalek - skrzypce: turniej skrzypków: `Apoteoza` Lully`ego
11 września - Kielce, Muzeum Narodowe, dawny Pałac Biskupów Krakowskich – Muzycy Kieleccy
11 września, Wąchock – koncert finałowy: Messe de Minuit i Te Deum Charpentier`a: Capella