don-kichot-premiera-teatru-wielkiego-w-poznaniu

"Don Kichot" - premiera Teatru Wielkiego w Poznaniu

Po realizacjach współczesnych choreografii,
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu sięga po klasykę!

DON KICHOT
balet w trzech aktach i pięciu obrazach

libretto:
Marius Petipa na podstawie powieści Miguela de Cervantesa El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha (Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy)

muzyka:
Ludwig Minkus
Podczas spektakli wykorzystane zostaną nagrania, których dokonano w styczniu i lutym br. przez Orkiestrę Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod batutą Grzegorza Wierusa.

Temperament, wdzięk, wirtuozeria oraz potężna dawka komizmu – baletowa wersja przygód szlachetnego rycerza z La Manchy od dawna urzeka miłośników tańca. Ten oparty na znakomitym literackim pierwowzorze spektakl – tym razem w choreografii Michala Štípy – przenosi nas do słonecznej Hiszpanii, gdzie piękna Kitri i zakochany w niej Basilio napotykają zbłąkanego rycerza wraz z nieodłącznym giermkiem.
Czy to Kitri jest Dulcyneą, ukochaną Don Kichota? Czy Don Kichot będzie walczył z wiatrakami? Czy Sancho Pansa uchroni swego pana przed kolejnymi kłopotami?
Zapraszamy marzycieli i tych, którym potrzebna jest solidna dawka wspaniałego klasycznego tańca ze szczyptą hiszpańskiego folkloru.

Michal Štípa – reżyseria i choreografia
Alksander Gorski, Marius Petipa – choreografia
Grzegorz Wierus – kierownictwo muzyczne
Aleš Valášek – dekoracje i kostiumy
Wiktor Kuźma – reżyseria świateł
Leszek Stryła – projekcje
Guido Sarno – asystent choreografa

Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Terminy spektakli:
��️ piątek, 4 marca 2022, godz. 19:00 PREMIERA
��️ sobota, 5 marca 2022, godz. 19:00
��️ niedziela, 6 marca 2022, godz. 18:00

Miejsce spektakli:
Aula Artis
ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10
61-719 Poznań

Szczegóły dostępne na stronie:
opera.poznan.pl/pl/don-kichot

"Don Kichot" - premiera Teatru Wielkiego w Poznaniu

Michal Štípa – choreografia
Po ukończeniu szkoły baletowej w Brnie (1998) związał się z zespołem baletowym Teatru Narodowego w Brnie (NdB), którego w 2000 roku został solistą. Występował przede wszystkim w repertuarze klasycznym, m.in. Książę (Jezioro łabędzie), Colin (Córka źle strzeżona), Romea (Romeo i Julia), Książę (Dziadek do orzechów) oraz w tytułowej roli w balecie Spartakus. W sezonie 2004/2005 dołączył do zespołu baletowego praskiego Teatru Narodowego, gdzie najpierw został solistą, a potem pierwszym solistą (2009). Szlachetny wygląd, idealne i wdzięczna ekspresja umiejscawiają Michala Štípę w kategorii „danseur noble”, w rolach takich jak Solor (Bajadera), Książę (Jezioro łabędzie), Jean de Brienne (Rajmonda), Książę (Dziadek do orzechów) i Albert (Giselle), Romeo (Romeo i Julia), Leński (Oniegn, chor. John Cranko, James (Sylfida), Ojciec (Kopciuszek, chor. Jean-Christophe Maillot) czy Książę (Śpiącej Królewna, chor. Javier Torres). Artysta tańczył również we współczesnych choreografiach: Álbum Familiar Conny’ego Janssena, Petite Mort i Sinfonietta Jiří Kyliána, Carmen Matsa Eka, In the Middle, Somewhat Elevated Williama Forsythe’a i w choreografiach Petra Zuski, jak A Little Extreme (2009), 1. Symfonie D dur (2010) oraz Brel – Vysockij – Kryl / Solo for Three (2007), za którą otrzymał Nagrodę Talii (2007).
Michal Štípa jest laureatem wielu nagród, m.in. dwukrotnie otrzymał Philip Morris Ballet Flower Award W 2000 r. zajął II miejsce na konkursie baletowym w Brnie. Partia Alberta w balecie Giselle przyniosła mu Nagrodę Talii (2005). W 2007 otrzymał nagrodę główną KOBANADI (nagroda Komerční banka i Teatru Narodowego). W wyniku głosowania czytelników portalu Opera Plus otrzymał nagrodę Opera Plus w kategorii mężczyzn za rolę Ojca w Święcie wiosny Strawińskiego (chor. Glen Tetley) w ramach tryptyku Timeless.
Artysta występował na wielu wiodących scenach, m.in. w Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Finlandii, Włoszech, Portugalii, Japonii, Chinach, Rosji, USA i Ameryce Południowej oraz na Malcie i Tajwanie. Od 2015 roku zajmuje się pracą pedagogiczną. Uczestniczył w powstaniu zespołu praskiego Ballet Home Fatals. Od 2019 jest dyrektorem artystycznym Baletu w Narodowym Teatrze Śląsko-Morawski (Ołomuniec).
Jego najważniejsze prace choreograficzne to m.in. Don Kichot, Giselle i Bajadera, jest też współreżyserem i choreografem spektaklu Dziadek do orzechów – opowieść wigilijna.

Aleš Valášek – dekoracje i kostiumy
Dorastał w Chartum (Sudan). W 1988 roku wraz z rodziną wrócił do Czechosłowacji. Warsztat artystyczny szkolił u artystki Věry Ničovej. Uzyskał dyplom z projektowania kostiumów na Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (DAMU) pod kierunkiem Jany Zbořilovej, a następnie dyplom magisterski z wyróżnieniem z architektury i urbanistyki pod kierunkiem prof. Jiříego Suchomela na Uniwersytecie Technicznym w Libercu. W 2006 był studentem-rezydentem na wydziale kostiumologii i sztuk performatywnych London College of Fashion. W 2008 roku uczestniczył w kursie ze scenografii i projektowania kostiumów Motley Theatre Design Course (Londyn) pod kierunkiem Alison Chitty, Ashleya Martina-Davisa, Anthony’ego Lamble’a i Cat Martin. W 2009 roku otrzymał prestiżową nagrodę British Linbury Prize for Stage Design.
Jest m.in. autorem projektów do ponad 100 produkcji – w różnych gatunkach i na różną skalę – od teatru alternatywnego po operę, teatr muzyczny i film, od teatru dla dzieci po wielkoformatowe projekty operowe. W portfolio Aleša Valášeka znajdują się projekty do spektakli baletowych i operowych, jak m.in.: Giselle i Bajadera (Moravské divadlo, Ołomuniec), Carmen i operetka Polska krew (National Theatre [NdB], Brno), Włoszka w Algierze, Jezioro łabędzie, Rusałka, Nabucco, Orfeusz Monteverdiego i Koronacja Poppei, Mozart i Salieri Rimskiego-Korsakova (Divadlo J. K. Tyla [DJKT], Pilzno), Turandot i Trubadur (Revolving Theatre, Czeski Krumlow), Hrabina Marica (State Opera/Štátna opera, Bańska Bystrzyca), Zemsta nietoperza (Teatr Państwowy, Koszyce), Polska krew (Odesa Academic Theatre of Musical Comedy, Odessa), a także do musicali Curtains Johna Kandera (Hudební divadlo Karlín, Praga), Little Shop of Horrors Alana Menkena i Zorro zespołu Gipsy Kings (Městské divadlo Brno, Brno), Fat Pig Neila LaBute’a (Moravské divadlo, Ołomuniec), Next to Normal i Tick, Tick, Boom! (Divadlo na Prádle, Praga), American Idiot zespołu Green Day (Divadlo J. K. Tyla [DJKT], Pilzno) i wiele innych. W 2010 roku Valášek stworzył scenografię do nowej wersji musicalu Marguerite z muzyką Michela Legranda. W 2018 roku, wraz z twórcą legendarnego musicalu Les Misérables Alainem Boublilem, zaprojektował kostiumy do niemieckojęzycznej premiery broadwayowego musicalu An American in Paris (Landestheater Linz) w reżyserii Nicka Winstona i niemieckiej trasy Amerykanina w Paryżu w reżyserii Christophera Tölle. Jego najnowszym projektem jest Titanic – broadwayowski musical dla Landestheater Linz (Austria). W 2022 roku zadebiutuje w Stanach Zjednoczonych kostiumami do produkcji musicalu Dźwięki muzyki w reżyserii uznanego Francesca Zambello. (Glimmerglass opera, Nowy Jork).
Znany jest z tego, że projektuje oryginalne materiały i nadruki oraz biżuterię do większości swoich produkcji, aby wzmocnić ich autentyczność. W 2019 roku zaprojektował stałą kolekcję rzeźb dla czeskiego Museum Hořice. Projekt został wyróżniony państwową nagrodą Gloria Musaealis i nagrodą Instytutu Dziedzictwa Narodowego (Národní památkový ústav) Patrimonium Pro Futuro w 2020.
W 2014 r. reżyser Hana Pinkavová przygotowała film dokumentalny dla czeskiej telewizji ČT Art o życiu i pracy Valáška, zatytułowany Jít za svým snem (Podążaj za marzeniami). W latach 2016-2018 Aleš uczył projektowania kostiumów na Academy of Performing Arts Prague.
Valášek pracuje też jako ilustrator i artysta koncepcyjny.

VOD

Informacje kulturalne, 27.11.2024

Informacje kulturalne, 20.11.2024


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE