Najpiękniejsza muzyka Krzysztofa Pendereckiego
„Penderecki – in memoriam” monograficzny koncert muzyki wybitnego Polskiego kompozytora
Krzysztofa Pendereckiego ma na celu uhonorowanie i przybliżenie wybitnych dzieł kompozytora w
drugą rocznicę Jego śmierci. Nowatorskie spojrzenie na muzykę jak i młodzieńcza energia to cechy,
które wyróżniają Orkiestrę Kameralną BalticAlians. W połączeniu z ogromną wiedzą i
doświadczeniem wybitnego Polskiego skrzypka, altowiolisty i twórcy Sinfonietty Cracovii - Roberta
Kabary, tworzą wspólnie zaskakującą i niepowtarzalną interpretację wspaniałych dzieł wielkiego
kompozytora.
Program koncertu:
CZĘŚĆ 1 – SACRUM
Sacrum symbolizuje młodzieńczą Iliadę — okres muzycznych eksperymentów kompozytora. W
muzyce powraca do melodii, wirtuozowskich efektów wykonawczych i wybujałych emocji kojarzących się z okresem romantyzmu.
1. Chaccone in Memoria del Giovanni Paolo II - Polskie Requiem
2. Agnus Dei (w transkrypcji na orkiestrę smyczkową)
3. „De profundis” z „Siedmiu Bram Jerozolimy” na orkiestrę smyczkową
CZĘŚĆ 2 – PROFANUM
Profanum symbolizuje Odyseję związaną z poszukiwaniem nowego rodzaju brzmienia, bardziej
przyjaznego ludzkiemu uchu, a także odkrywaniem kulturowych korzeni.
4. Pieces in Baroque style
5. Serenade for string orchestra
6. Sinfonietta per archi
Harmonogram koncertów:
24.03.2022 – Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
25.03.2022 – Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie
27.03.2022 – Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego w
Olsztynie
Wystąpi:
Orkiestra Kameralna BalticAlians pod batutą Maestro Roberta Kabary
Jak mawiał sam Krzysztof Penderecki:
„Samotne chwile nad papierem nutowym to najważniejsze godziny w moim życiu. I spacery po parku, moim miejscu na ziemi.“
Spotkajmy się razem w marcu na koncertach „Penderecki in Memoriam”, aby wspólnie podziwiać wspaniały świat twórczości wielkiego Polaka w poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi.
Cykl koncertów "Penderecki in Memoriam"
Orkiestra Kameralna BalticAlians
BalticAlians powstało w listopadzie 2018 roku. Idea powstania orkiestry zrodziła się ze
wspólnej pasji studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku do smyczkowej muzyki
kameralnej i chęci dzielenia się nią z innymi. Dzięki swojemu zapałowi i talentowi, grupa
tworzy najbardziej inspirujący i obiecujący zespół działający na Pomorzu. Wykorzystując
doświadczenie i wiedzę wirtuozów (zarówno dyrygentów jak i solistów) dąży do przełamania
szablonowych koncertów muzyki klasycznej. Głównym celem jest połączenie kunsztu
instrumentów smyczkowych z nowatorskim podejściem do muzyki. Od początku swojej
działalności orkiestra zorganizowała szereg koncertów z udziałem wielu profesjonalnych
muzyków światowej sławy, m.in. z Karoliną Piątkowską–Nowicką (liderem grupy drugich
skrzypiec Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku oraz pierwszą
skrzypaczką zespołu NEOQUARTET), Robertem Kwiatkowskim (koncertmistrzem Polskiej
Filharmonii Bałtyckiej i orkiestry kameralnej HASEANTICA), Georgem Tchitchinadze
(dyrektorem artystycznym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej). Jesienią 2019 roku BalticAlians
zorganizowało międzynarodowy projekt z udziałem członków Zehetmair Quartet, Jakubem
Jakowiczem oraz Christianem Elliottem w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka
Chopina w Gdańsku, a także wzięło udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki
Współczesnej NeoArte - Syntezator Sztuki. W okresie pandemii orkiestra wykonała nagranie
„Orawy” Wojciecha Kilara, w którym wystąpił gościnnie Sebastian Karpiel-Bułecka. We
wrześniu 2020 roku Orkiestra Kameralna BalticAlians wzięła udział w premierze utworu
„Polichromie Świętojańskie” autorstwa Agnieszki Stulgińskiej w Centrum św. Jana w
Gdańsku, organizowanej przez Nadbałtyckie Centrum Kultury. W sierpniu 2021 orkiestra
zorganizowała i wykonała koncert „Zaczynamy od Bacha” w Wejherowskim Centrum Kultury -
Filharmonia „Kaszubska” a we wrześniu wystąpiła na Festiwalu „Języki Muzyki” w Gdańsku
Robert Kabara
Jeden z najwybitniejszych Polskich skrzypków, altowiolistów i dyrygentów. Robert Kabara
jest twórcą orkiestry Sinfonietta Cracovia, której wizerunek i brzmienie tworzył przez ponad
20 lat, pełniąc funkcję dyrektora, koncertmistrza, solisty i dyrygenta. Współpracował z
czołowymi postaciami polskiej dyrygentury, jak m. in. J. Maksymiuk, K. Penderecki, J.
Kaspszyk, A. Wit, M.J. Błaszczyk, T. Wojciechowski, jak również gośćmi ze światowej sceny,
jak m. in. J. Axelrode, G. Chmura, L. Foster, C. Eschenbach. Za swoją działalność
uhonorowany został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym medalem
„Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznaczeniem Honoris Gratia, które otrzymał z rąk
prezydenta Miasta Krakowa podczas uroczystych obchodów XV-lecia działalności Sinfonietty
Cracovia. Jest wirtuozem skrzypiec, utytułowanym w wielu międzynarodowych konkursach:
III nagroda podczas IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w
Poznaniu I nagroda w Australia Bicentennial w Adelajdzie i zdobywcą nagrody specjalnej w
Konkursie im. Zino Francescatiego w Marsylii. U początków jego warsztatu skrzypcowego
stoją znakomici pedagodzy: Stanisław Lewandowski, Eugenia Umińska i Kaja Danczowska.
Doskonalił swój warsztat u takich sław jak A. Gertler, G. Zhislin i Y. Menuhin. Równolegle
występuje także jako altowiolista, grając m.in. w duecie z wybitnym skrzypkiem Maximem
Vengerovem, a także z solistami młodszego pokolenia: Marianną Vasilevą, Agatą
Szymczewską i Anną Marią Staśkiewicz. Do stałych pozycji jego repertuaru zaliczyć można
kompozycje na altówkę Krzysztofa Pendereckiego, które wielokrotnie wykonał pod batutą
samego kompozytora w Krakowie, Alte Oper we Frankfurcie czy Konserwatorium
Moskiewskim. W 2012 roku po ukończeniu ekskluzywnych studiów dyrygenckich pod okiem
maestro Jerzego Maksymiuka – rozpoczął działalność estradową jako dyrygent, koncertując z
wieloma orkiestrami i solistami tej miary co Heinz Holliger i Maxim Vengerov, a także Aleną
Baevą, Soyoung Yoon czy Janem Lisieckim. Współpracuje w wieloma zespołami, a
szczególnym wydarzeniem w jego karierze dyrygenckiej było wykonanie Muzyki na
instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Beli Bartoka, zrealizowane z połączonymi
orkiestrami: Sinfoniettą Cracovia i Sinfonią Iuventus (2012). W bieżącym kalendarium
dyrygował na scenie Konserwatorium Moskiewskiego muzykę Kilara, Góreckiego, Panufnika i
Szostakowicza (październik 2013). Jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie w
stopniu doktora habilitowanego, a także jurorem międzynarodowych konkursów
skrzypcowych. Otrzymał zaproszenie Towarzystwa im. H. Wieniawskiego, aby w 2016 roku
pełnić zaszczytną funkcję jurora XV jubileuszowej edycji Międzynarodowego Konkursu
Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Robert Kabara ma w dorobku liczne
nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne, wśród których wyróżnione zostały nagrodą
Fryderyka’98 Pory roku Vivaldiego (DUX), a Diapason d’Or oraz Diapason HD d’Or we Francji
otrzymało jego nagranie dla holenderskiej firmy Channel Classics I Koncertu skrzypcowego K.
Pendereckiego z Sinfoniettą Cracovia pod batutą kompozytora. Dla francuskiej firmy Arion
zarejestrował monograficzną płytę z utworami Witolda Lutosławskiego, a także Andrzeja
Panufnika (DUX).