narodowe-forum-muzyki-akademia-telemannowska

Narodowe Forum Muzyki / Akademia Telemannowska

Szanowni Państwo,

w imieniu pana Andrzeja Kosendiaka, dyrektora Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, a także pana Jarosława Thiela, dyrektora programowego Akademii Telemannowskiej, serdecznie zapraszamy na kolejną edycję Akademii Muzyki Dawnej, która odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24–27.02.2022 r.

Wezmą w niej udział uznane zespoły i soliści: Howard Arman – dyrektor Chor des Bayerischen Rundfunks, Vocalconsort Berlin, François Lazarevitch, Menno van Delft czy Vittorio Ghielmi – porównywany przez krytyków do Jashy Heifetza („Diapason”).

Moda na przeprowadzanie rozmaitych plebiscytów i ustalanie rankingów „najwybitniejszych” kompozytorów wydaje się nie mijać. Te sympatyczne zabawy, do których redakcje rozgłośni radiowych i czasopism muzycznych zapraszają swoich słuchaczy i czytelników, dają ciekawy socjologicznie obraz aktualnie dominujących gustów muzycznych, nie aspirując najczęściej do wkroczenia w przestrzeń poważniejszego namysłu nad fascynującym zagadnieniem: na czym polega to, że jeden kompozytor komponuje lepiej niż inny?

Gdyby ktoś zapytał o to mnie, to bym odpowiedział, że jest taki kompozytor, który przerasta każde podium i dla którego każdy piedestał jest niewystarczający. Bach. Absolutnie poza kategoriami. Kto następny: Monteverdi? Vivaldi? Händel? A może…. Telemann?

Telemann na niespotykaną skalę rozwijał wolnorynkową działalność, przez co stał się uosobieniem nowego typu kompozytora – przedsiębiorcy. Pisał na każde zestawy instrumentów, często dostosowując poziom trudności kompozycji do najszerszej grupy klientów – miłośników domowego muzykowania – czym zapewniał sobie szerszy zbyt. Sam sztychował, drukował i sprzedawał swoje utwory, a niejako przy okazji próbował swych sił jako poeta i librecista, przygotowywał artykuły z teorii muzyki, wydawał kompozycje kolegów i prowadził przebogatą korespondencję z muzykami, intelektualistami i dyplomatami z całej Europy. Poza nadzorowaniem oprawy muzycznej pięciu głównych kościołów w Hamburgu, zajmował się także organizowaniem publicznych koncertów i przedstawień operowych z własnymi kompozycjami. Sam dbał także o marketing i rozprowadzanie biletów. Szacuje się, że mógł napisać nawet cztery tysiące utworów, choć duża część uległa zniszczeniu, zwłaszcza w trakcie II wojny światowej.

Gdybyśmy mieli więc wrócić do pytania: kto po Bachu? – może warto przemyśleć kandydaturę Telemanna? Nie jest łatwo dać podczas zaledwie kilku koncertów reprezentatywny obraz tak niezwykle obszernej i różnorodnej twórczości. Tym goręcej zapraszamy na wszystkie wydarzenia Akademii Telemannowskiej. Może wpłyną one na nieoczekiwane zmiany miejsc w Państwa osobistych rankingach ulubionych kompozytorów?


Jarosław Thiel
Dyrektor programowy Akademii Telemannowskiej
Dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

NFM I Akademia Telemannowska I 24-27.02 2022 r.

NFM I Akademia Telemannowska I 24-27.02 2022 r.

Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1,
50-071 Wrocław

nfm.wroclaw.pl

VOD

Informacje kulturalne, 27.11.2024

Informacje kulturalne, 20.11.2024


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE