Monumentalne rzeźby Ursuli von Rydingsvard przywołują antyczne pojęcie wzniosłości. Kiedy patrzymy na jej prace, umieszczone w parkach, na placach czy we wspaniałej architekturze amerykańskich budowli, zachwycają nas swoją dynamiczną formą. Świadczą o niesamowitej zdolności artystki do tworzenia poetyckich dzieł wykonanych z cedrowego drewna, naładowanych osobistym emocjonalnym dotykiem.
W czasie swojej ponad czterdziestoletniej praktyki artystycznej Ursula von Rydingsvard
zdobyła umiejętność przekraczania kulturowych granic, które obrazują jej rozwój intelektualny
i psychologiczny. Jest jedną z nielicznych rzeźbiarek na świecie operujących
w sposób wyjątkowy monumentalną formą, łącząc precyzję i pracowitość przypominającą
twórców średniowiecza z nowoczesną sztuką abstrakcyjną, której nadała własny
niepowtarzalny charakter.
Bezpośrednim impulsem do zorganizowania wystawy artystki w Polsce był pokaz sześciu
rzeźb, w świeżo odrestaurowanej przestrzeni publicznej Giardino della Marinaressa,
na 56. Biennale Sztuki w Wenecji w 2015 roku, zorganizowany przez Petera Murreya
i zespół Yorkshire Sculpture Park. Odbił się on szerokim echem w świecie sztuki i
mediów. Ursula von Rydingsvard jest jedną z najbardziej znanych artystek w Stanach
Zjednoczonych. Jej prace można spotkać w najważniejszych kolekcjach i miejscach
sztuki, takich jak nowojorskie Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art,
Madison Museum of Contemporary Art w Wisconsin, National Gallery of Art w Waszyngtonie,
San Francisco Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art, Park
Rzeźby Storm King Art Center pod Nowym Jorkiem i wielu innych ważnych instytucjach
kultury i nauki. Znaczenie artystki wzrosło w ostatnich dwudziestu latach.
Wystawa Ursuli von Rydingsvard, mieszkającej i tworzącej w Nowym Jorku, prezentowana
jest polskiej publiczności w trzech miejscach: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku,
Muzeum Narodowym w Krakowie i Łazienkach Królewskich w Warszawie. Jej współorganizatorami
są Studio Ursuli von Rydingsvard w Nowym Jorku i Galeria Lelong.
Podtytuł naszej wystawy „Tylko sztuka / Nothing but Art” podkreśla pasję i całkowite
oddanie sztuce. Jego inspiracją był, prezentowany na wystawie, tekst artystki „Dlaczego
tworzę sztukę? / Why do I make Art?” – rodzaj litanii wyliczającej duchowe, życiowe
i artystyczne powody jej działalności.
Pokaz w Centrum Rzeźby w Orońsku, obejmujący dwanaście rzeźb wykonanych z drewna
cedrowego jedną ze zwierzęcych jelit i jedną z żywicy poliuretanowej, jedenaście rysunków
i jedną instalację wykonaną z przedmiotów gotowych jest reprezentatywnym przekrojem
twórczości autorki. Rzeźby prezentowane są w Muzeum Rzeźby Współczesnej,
Galerii Oranżeria i przestrzeni parkowej, gdzie można będzie oglądać prace Pierwsza,
Scratch i Elegantka.
Najstarsza rzeźba Bez tytułu (dziewięć stożków) (1976) pochodzi z wczesnego okresu
twórczości, kiedy faktura dzieł faluje nadając im dynamicznego charakteru, ale jeszcze
nie osiąga tak ekspresyjnego wyrazu jak w późniejszych realizacjach. Bardzo istotną w jej
dorobku pracę Dno oceanu (1996), zawierającą elementy wykonane ze zwierzęcych jelit,
artystka stworzyła w czasie eksperymentowania z różnymi materiałami. Pozostałe rzeźby
i rysunki pokazane na wystawie pochodzą z ostatniego okresu twórczości, cechującego
się pewnością i monumentalną, często dramatyczną formą. Instalacja Nic (2002–2021),
złożona z przedmiotów gotowych, jest każdorazowo inaczej skomponowana z rzeczy
znalezionych i zebranych przez Ursulę von Rydingsvard. Na co dzień można je znaleźć
w pracowni artystki, podobnie jak kolekcjonowane przez nią rzeźby i maski afrykańskie,
które zbierała wspólnie ze swoim mężem, Paulem Greengardem, wybitnym neurobiologiem,
laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny.
Sztuka Ursuli von Rydingsvard tym bardziej zasługuje na naszą uwagę, że autorka pochodzi
z polsko-ukraińskiej rodziny, która w czasie II wojny została wywieziona na roboty
przymusowe do Niemiec, a następnie wybrała emigrację do Stanów Zjednoczonych.
Ursula, z domu Karoliszyn, urodziła się w Deensen w Niemczech w 1942 roku.
Rodzice pochodzili z Podhala. Przeżycia z dzieciństwa i kraj pochodzenia odcisnęły piętno
emocjonalne na jej pracach. Wieże, drewniane misy, narzędzia, łopaty i ściany są echem
rodzinnego dziedzictwa. Mimo że nigdy nie mieszkała w Polsce, nadaje swoim rzeźbom
polskie tytuły i czuje się związana z ojczyzną.
Od 1950 roku mieszka w Stanach Zjednoczonych, początkowo wraz z rodziną w Plainville
w Connecticut, a od 1973 roku w Nowym Jorku. Studiowała na kilku uniwersytetach:
University of New Hampshire w Durham (1962), University of Miami, Coral Gables na
Florydzie (1964), University of California w Berkeley (1970) i Columbia University
w Nowym Jorku, gdzie zdobyła wykształcenie artystyczne w 1975 roku. Od tego czasu
tworzy rzeźby, najczęściej w drzewie cedrowym, a także z brązu i żywic poliuretanowych.
Są one inspirowane naturą, sztuką pozaeuropejską – Afryki, Australii i Oceanii, a także
tradycją sztuki ludowej i drewnianej rzeźby (zwłaszcza Podhala). Ponadto zajmuje się
rysunkiem tworzonym na ręcznie wyrabianym własną techniką papierze abaka.
Wystawa jest drugą prezentacją sztuki Ursuli von Rydignsvard w Polsce. Pierwsza odbyła
się w 1992 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i była
ważnym wydarzeniem w życiu artystki. Obecna jest swego rodzaju powrotem do rodzinnego
kraju po 30 latach.
W ramach ekspozycji pokazywane są trzy filmy opowiadające o życiu, pracy i sztuce Ursuli
von Rydingsvard. Dwa autorstwa Marcina Giżyckiego i Petera O’Neilla: „The Making of
Hand-e-over” (1997) i „Unorthodox Geometry” (1998) i jeden Daniela Trauba: „Into Her
Own”, 2019, który w 2020 roku został uznany za jeden z 10 najlepszych filmów dokumentalnych
w Stanach Zjednoczonych.
Organizatorzy:
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Muzeum Narodowe w Krakowie
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Galeria Lelong
Pracownia Ursuli von Rydingsvard w Nowym Jorku
Prace pochodzą z nowojorskiej Pracowni Ursuli von Rydingsvard, Galerii Lelong i kolekcji
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu

Elegantka 2011, Ursula von Rydingsvard, Courtesy Galerie Lelong Co. Photo by Andy Ryan
21.08 – 26.09.2021
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, ul. Topolowa 1, 26-5050 Orońsko
https://rzezba-oronsko.pl/ursula-von-rydingsvard-tylko-sztuka/
Wystawa zostanie zaprezentowana w przestrzeniach Muzeum Rzeźby Współczesnej, Galerii
Oranżeria oraz w Parku Rzeźby
Kuratorka: Eulalia Domanowska