Koncertowa wersja opery „Hagith” Karola Szymanowskiego, najlepsza polska kameralistyka, piosenki Witolda Lutosławskiego, zapomniane pieśni Konstantego Gorskiego i perły polskiego baroku – tak zapowiada się
17. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej. Wystąpią m.in. Elżbieta Szmytka i Janusz Wojtarowicz, Vilém Veverka i Kateřina Englichová, Ewa Biegas, Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod batutą Macieja Tworka oraz Wrocław Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja Kosendiaka.
Na otwarcie festiwalu zabrzmi opera „Hagith” Karola Szymanowskiego (8 lipca, kościół św. Katarzyny). Jednoaktowa opera Szymanowskiego, osnuta luźno wokół biblijnej historii króla Dawida (Stary Król) i pięknej dziewczyny Abiszag (Hagith), utrzymana jest w stylu niemieckiego ekspresjonizmu. W tytułowej roli wystąpi Joanna Zawartko, w Starego Króla wcieli się Wojciech Parchem, a Młodym Królem będzie tenor Stanisław Napierała. Dzieło zostanie zaprezentowane w wersji koncertowej. Chór i Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi Maestro Maciej Tworek.
Drugiego dnia festiwalu (9 lipca, Aula Collegium Novum UJ) królować będzie kameralistyka z XIX i XX stulecia przeznaczona na klarnet i fortepian. Wśród utworów autorstwa m.in. Mieczysława Weinberga czy Krzysztofa Pendereckiego zabrzmią kompozycje Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Witolda Friemanna. Ten nieoczywisty repertuar zaprezentują Krzysztof Grzybowski oraz Piotr Sałajczyk.
10 lipca w kościele św. Krzyża ceniony organista Marcin Szelest wykona utwory organowe z tabulatury żmudzkiej z 1618 roku, autorstwa m.in. Adama z Wągrowca. Marcin Szelest zagra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 roku.
Wyjątkowo zapowiada się koncert piosenek tanecznych Witolda Lutosławskiego
(11 lipca, Teatr Stu). Kompozytor tworzył je w latach 50. i na początku lat 60. XX wieku pod pseudonimem ‘Derwid’. Komponowane na potrzeby Polskiego Radia tanga, fokstroty, slowfoksy i walczyki do tekstów Tadeusza Urgacza, Artura Międzyrzeckiego czy Jerzego Millera, wykonywały m.in. Kalina Jędrusik, Sława Przybylska czy Mieczysław Fogg. Zaprezentuje je ceniona na całym świecie sopranistka Elżbieta Szmytka, której towarzyszyć będzie akordeonista Janusz Wojtarowicz.
Kameralne dzieła m.in. Macieja Radziwiłła i Mieczysława Karłowicza zabrzmią
16 lipca w Muzeum Manggha, a wykonają je Kameraliści Filharmonii Krakowskiej pod batutą czeskiego dyrygenta – Františka Macka. Wydarzeniem będzie wykonanie rzadko grywanego „Koncertu podwójnego na obój i harfę” Witolda Lutosławskiego. Zagrają czescy kameraliści: oboista Vilém Veverka oraz harfistka Kateřina Englichová.
W koncercie zatytułowanym „Mistrz i uczeń” (17 lipca, Aula Collegium Novum UJ) z wybitną mezzosopranistką Ewą Biegas, spotka się tenor Stanisław Napierała. W programie 12 Pieśni op. 22 Ignacego Jana Paderewskiego oraz cykl pieśni Konstantego Antoniego Gorskiego.
W koncercie finałowym wystąpi Wrocław Baroque Ensemble (18 lipca, kościół OO. Karmelitów na Piasku), specjalizujący się w wykonawstwie historycznym, a szczególnie w odkrywaniu mało znanego repertuaru z Europy Środkowej. Trzon zespołu kierowanego przez Andrzeja Kosendiaka tworzą wybitni instrumentaliści i śpiewacy z różnych krajów. Przed festiwalową publicznością wrocławska formacja zaprezentuje perły polskiego baroku: dzieła Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Marcina Józefa Żebrowskiego i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.
Kraków, 8-18 lipca 2021

17. Festiwal Muzyki Polskiej, 8-18 lipca, Kraków