Ile Kantora w Belgii, a ile Belgii w Kantorze – na takie pytania będziemy odpowiadać od 4 do 15 listopada 2024.
Festiwal Gra z Kantorem 2024: Belgia – Podwójność
„Gra z Kantorem” jest obecna w Cricotece od 2018 roku. Celem wydarzeń, początkowo mających postać cyklu projekcji spektakli teatralnych opatrzonych wnikliwymi analizami pierwszej kuratorki programu, Anny Róży Burzyńskiej, jest prezentacja związków współczesnego teatru z wątkami, ideami lub zabiegami formalnymi obecnymi w twórczości scenicznej Tadeusza Kantora. Rok temu nadaliśmy projektowi większą dynamikę, kondensując go w dwutygodniowy festiwal, a jednocześnie różnicując formy prezentacji. Łącznikiem wszystkich wydarzeń pozostaje kontekst regionalny: w edycji z 2023 roku hiszpański, w tym roku – belgijski. Kuratorką tegorocznej odsłony jest Karolina Czerska.
Przyjrzymy się różnym odcieniom belgijskiej PODWÓJNOŚCI, poczynając od dwóch regionów – Flandrii i Walonii, po dwa aspekty – racjonalny i melancholijny – belgijskiej duszy. Poza pokazami na żywo (Daleko od Linden – reż. Giuseppe Lonobile) i projekcjami spektakli (Wnętrze – reż. Wojtek Rodak, Teatr Nieruchomy/Dom Maeterlinck – reż. Thom Luz), w programie tegorocznej Gry z Kantorem znalazły się spotkania z artystami teatru (m.in. Luk Perceval, Veronika Mabardii), wykłady poświęcone ważnym belgijskim dramaturgom (Maurice Maeterlinck, Michel de Ghelderode, René Kalisky, Antoine Pickels), a także możliwość zanurzenia się w wirtualnej rzeczywistości, która czerpie z pomysłów scenicznych Kantora, a jednocześnie stanowi realizację jednego z ważnych konceptów Maeterlincka (VR Cricoterie – wirtualna symulacja autorstwa Tale of Tales).