Maksymilian ‘Max’ Kasprowicz (1906–1986) to jeden z najważniejszych artystów związanych z Gdynią, którego twórczość znajduje się w zbiorach Muzeum Miasta Gdyni – największej w Polsce kolekcji jego prac, liczącej blisko 600 obiektów. W 2026 roku przypada 120. rocznica urodzin i jednocześnie 40 lat od śmierci artysty, a jubileusz 100-lecia naszego miasta to doskonała okazja, by przypomnieć postać tego niezwykłego twórcy, pedagoga i aktywnego uczestnika życia artystycznego. Muzeum Miasta Gdyni 08.11.2025 -15.02.2026 Wernisaż: 07.11.2025, godzina 18:00 Kuratorka: Katarzyna Gec-Leśniak

fot
Na wystawie zaprezentujemy 12 prac Kasprowicza powstałych w latach 70. i 80., które niedawno odzyskały swój dawny blask, po poddaniu ich procesowi konserwacji. Łączy je technika – artysta określał je jako collage, ale dziś nazywamy je asamblażami, czyli kompozycjami z przedmiotów codziennego użytku. Dzieła tworzył
m.in. z: rękawic, puszek, etykiet czy opakowań. Do ich stworzenia artysta zużył około 130 rękawic i ponad 500 elementów z obiektów różnego pochodzenia. Max potrafił nadawać im nowe życie i układać z nich wielowarstwowe, symboliczne prace.
Czując odpowiedzialność za posiadaną kolekcję, od lat dokładamy wszelkich starań, aby spuścizna po Maksymilianie Kasprowiczu była chroniona przed skutkami upływu czasu. Dzięki pracy konserwatorki Tatiany Srokowskiej, która coraz lepiej poznaje twórczość tego artysty, udało się odkryć wiele tajników jego warsztatu. To ona zachowuje każdy ślad pozostawiony przez artystę – podpisy, naklejki, etykiety – symbole epoki PRL-u. Na wystawie można zobaczyć nie tylko efekty konserwacji, ale także film odsłaniający kulisy jej pracy.
Ważnym wątkiem ekspozycji jest także 55. rocznica Grudnia ’70. Kasprowicz udokumentował w swoich pracach dramat tamtych dni w Gdyni, a ekspozycji towarzyszą fotografie ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni i Instytutu Pamięci Narodowej w Gdańsku, prezentowane na tablecie.
Ekspozycja ma również wymiar edukacyjny – odwiedzający mogą spróbować własnych sił w tworzeniu kompozycji z przedmiotów i zrobić zdjęcie z rękawicą – znakiem rozpoznawczym asamblaży Maxa. Chętnych do zagłębienia się w jego twórczości i rozszyfrowania zagadek, ukrytych w dziełach, zachęcamy do skorzystania z kodów QR. Zawarte tam szersze opisy pozwolą rozpoznać przedmioty, użyte przez artystę, zrozumieć nadane tytuły i prześledzić proces konserwacji.
Wystawa to spotkanie z artystą, który uważnie obserwował rzeczywistość i aktualne trendy w sztuce, był pionierem artystycznego recyklingu na Pomorzu, a zwykłym rzeczom nadawał niezwykłe znaczenia.
Katarzyna Gec-Leśnia
7 listopada (piątek) o godzinie 18:00 zapraszamy na wernisaż “Konserwacja na Maxa. Asamblaże Maksymiliana Kasprowicza” do Muzeum Miasta Gdyni i wejścia do krainy nieoczywistego języka pełnego symboliki.
Wystawa realizowana jest w ramach projektu pt. „Konserwacja 12 asamblaży Maksymiliana Kasprowicza w 100-lecie Gdyni”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Kuratorka: Katarzyna Gec-Leśniak
Key visual: Ada Zielińska
Redakcja: Ewa Siwek
Produkcja: Kacper Wiśniewski, Mat 95
Edukacja: Patrycja Wójcik
Promocja: Antonina Tucka, Michał Miegoń
Aranżacja: Katarzyna Gec-Leśniak
Konsultacja techniczna: Rafał Frankowski
Montaż: Robert Szymanowski, Mateusz Kozielecki, Kacper Wiśniewski
Konserwacja: Tatiana Srokowska
Film: Maja Markowska
Kuratorka projektu: Anna Śliwa
Partner: Miasto Gdynia
Partnerzy medialni: trojmiasto.pl, Magazyn Prestiż, TVP KULTURA