iii-festiwal-uslyszec-architekture

III Festiwal Usłyszeć Architekturę

III Festiwal Usłyszeć Architekturę zagości w Muzeum Wnętrz
w Otwocku Wielkim w dniach 24-25.09.2022.
Zapraszamy na koncerty oraz zwiedzanie Pałacu.
Bezpłatne wejściówki dostępne na stronie Organizatora:
www.arschori.art.pl/bilety-i-wejsciowki

Otwock Wielki - 24.09-25.09.2022

Ojczyzną stylu barokowego w architekturze, malarstwie i rzeźbie są Włochy. W przypadku sztuki dźwięków znaczenie Italii w epoce renesansu stopniowo wzrastało, zaś w połowie XVI wieku stała się ona centrum wszelkich muzycznych innowacji. To twórcy działający w ośrodkach, takich jak Wenecja, Florencja, Mantua, Bolonia i Rzym stworzyli nowe, barokowe gatunki muzyczne (opera, kantata, oratorium, sonata, koncert instrumentalny). Program tegorocznego festiwalu przedstawia panoramę barokowej muzyki in modo italiano, zarówno tworzonej przez kompozytorów włoskich, jak i działających na terenie innych krajów europejskich. Słuchacze będą mogli rozwój tego stylu począwszy od samych początków w okresie końca XVI stulecia, poprzez jego rozkwit, aż po krystalizację w dziełach Vivaldiego, Händla i Bacha.

24.IX 2022

KONCERT 1 - Sonate concertate in stile moderno


Pierwsza połowa XVII wieku była okresem, w którym dokonały się najprawdopodobniej najbardziej istotne zmiany w całej historii muzyki Europy Zachodniej i Środkowej. Począwszy od opublikowania w 1581 roku przez Vincenzo Galileego, ojca słynnego astronoma, słynnego manifestu Cameraty florenckiej, nowe prądy stylistyczne płynące z Italii doprowadziły w przeciągu około 70 lat do radykalnego przeobrażenia nie tylko technik kompozytorskich, ale i samego systemu dźwiękowego i całej sfery estetyki. Program niniejszego koncertu ukazuje panoramę muzyki włoskiej tworzonej w latach tego właśnie przełomu, w którym wciąż jeszcze żywe wzorce pełnej szlachetnego wyrazu i intelektualnej sztuki renesansowej (stile antico) krzyżowały się z nowymi ideałami baroku, kładącymi nacisk na większe niż dotychczas uzewnętrznienie emocji i bardziej bezpośredni rodzaj ekspresji (stile moderno). Wśród prezentowanych utworów słuchacze odnajdą zarówno dzieła bardziej konserwatywne w charakterze, jak na przykład ozdobne adaptacje szesnastowiecznych madrygałów, pełne ekstrawagancji sonaty Daria Castello, jak i kompozycje twórców, takich jak Giovanni Paolo Cima czy Girolamo Frescobaldi, którzy usiłowali godzić wyrafinowaną technikę polifoniczną i prowadzenia głosów zgodnie z normami skal modalnych z eksperymentami harmonicznymi i wirtuozowskim stylem koncertującym.
Wystąpią:
Filatura di Musica w składzie:
Marek Nahajowski – flety podłużne
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn
Marek Nahajowski - prelekcja – wprowadzenie

Zwiedzanie Pałacu

24.09.2022 17:30 - 18:30
Trasy do wyboru:
Trasa 1 - Historia pałacu i rodziny Bielińskich
poprowadzi Lidia Sitek
Trasa 2 - Przestrzenie na co dzień niedostępne
poprowadzi Marlena Strzyżewska
Trasa 3 - Oryginalne dekoracje wnętrz
poprowadzi Anna Feliks

FILATURA ZAPRASZA!
Gość specjalny Romana Agnel – Cracovia Danza
Wywiad z gościem przeprowadzi dr hab. Marek Nahajowski

Corelli e la danza


Arcangelo Corelli (1653-1713) zaliczany jest do grona najwybitniejszych kompozytorów włoskich przełomu XVII i XVIII wieku. Za jego największe osiągnięcie wypada uznać wykształcenie nowego języka harmonicznego, opartego na systemie dur-moll, i stworzenie unikalnej syntezy tradycji późnorenesansowego kontrapunktu z koncertującym stylem barokowym. O fundamentalnym znaczeniu twórczości rzymskiego mistrza dla ówczesnej muzyki europejskiej świadczyć mogą zresztą często pojawiające porównania jego osoby do mitycznego Orfeusza, a także liczne utwory in stile Corelli oraz aranżacje jego dzieła na rozmaite obsady instrumentalne. Do jego stylu odwoływali się właściwie wszyscy kompozytorzy I połowy XVIII wieku, z Händlem i Bachem na czele, zaś jego echa odnajdujemy jeszcze jeszcze w dziełach klasyków wiedeńskich. Dotyczyło to przede wszystkim sonat kościelnych i koncertów. Nieco mniejszą popularność zyskały triowe sonaty da camera op. 2 i op. 4 (w Anglii określane czasami jako baletti) i stanowiące cykl suitowy, poprzedzany preludium. Ideą programu niniejszego koncertu jest przypomnienie tych rzadziej wykonywanych kompozycji, a także zaprezentowanie ich w połączeniu z tańcem. Całość uzupełnią nawiązujące do stylu rzymskiego mistrza dzieła późnobarokowych kompozytorów niemieckich: Suita F-dur Christiana Friedricha Witta (1660-1716) oraz Johann Christiana Schickhardta (1682-1762) aranżacje słynnych Concerti Grossi op. 6 na dwa flety i basso continuo.
Wystąpią:
Marek Nahajowski - wprowadzenie do koncertu i prowadzenie
Balet Cracovia Danza (kier art. Romana Agnel)
Zespół Filatura di Musica w składzie:
Marek Nahajowski - flet podłużny
Magdalena Pilch - flet traverso
Judyta Tupczyńska - skrzypce barokowe
Justyna Rekść-Raubo – wiolonczela barokowa
Joanna Cyrulik - klawesyn (gościnnie)

25 IX 2022

Arie e concerti

Koncert z przerwą 15 minutową


Program trzeciego koncertu to apogeum dojrzałego włoskiego stylu barokowego, reprezentowanego poprzez concerti instrumentalne Antonia Vivaldiego (koncert skrzypcowy i koncert fletowy) a także kompozycje twórców niemieckich, zainspirowanych stylem włoskim: Georga Philippa Telemanna (koncert podwójny na flet, skrzypce, smyczki i basso continuo), Georga Friedricha Haendla (dwie arie sopranowe z włoskich oper Haendla – Siroe Re di Persia i Alcina) i …Johanna Sebastiana Bacha, który – choć znany głównie z kantat, pasji i oratoriów religijnych pisanych w języku niemieckim – również uległ „pokusie” skomponowania świeckiej kantaty Non sa che sia dolore, zawierającej koncertujące, wirtuozowskie arie sopranowe przeplatane błyskotliwymi pasażami fletu i smyczków.
Wystąpią:
Katarzyna Bienias – sopran
Filatura di Musica w składzie:
Magdalena Pilch - flet traverso
Judyta Tupczyńska - skrzypce barokowe
Debora Kramarek - skrzypce barokowe
Beata Kozyra - skrzypce barokowe
Małgorzata Feldgebel - altówka barokowa
Tomasz Frycz - wiolonczela barokowa (gościnnie)
Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn
Judyta Tupczyńska – wprowadzenie

III Festiwal Usłyszeć Architekturę

III Festiwal Usłyszeć Architekturę

Organizator: Fundacja Ars Chori
Projekt Współfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Otwocka
Patronat Medialny: TVP Kultura

VOD

Informacje kulturalne, 20.11.2024

Informacje kulturalne, 13.11.2024


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE