sobota, 8.11.2025, godz. 19:00 Karol Szymanowski Król Roger wykonanie koncertowe Festiwal Moniuszki 03
fot
Finałowym akordem Festiwalu Moniuszki 03 będzie koncertowe wykonanie jednej z najważniejszych oper XX wieku: Król Roger Karola Szymanowskiego. Hipnotyzujące muzyczne misterium, inspirowane antykiem i Orientem, narodziło się ze studiów kompozytora nad mitem dionizyjskim i lekturą dzieł Friedricha Nietzschego. Zanurzymy się w opowieść o ułudzie doczesności i poznamy dwoistość ludzkiej natury. Bogactwo muzycznego pejzażu, głęboka sensualność, połączenie wątków wielu kultur w zachwycający sposób oddają tęsknotę człowieka za Bogiem i inspirują do coraz to nowych interpretacji. W tytułowej partii wystąpi doskonale znany poznańskiej publiczności Szymon Mechliński, Roksaną będzie Ruslana Koval, a Pasterzem – Andrzej Lampert Solistów, chór i orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk
Wykonawcy
Szymon Mechliński – Król Roger
Ruslana Koval – Roksana
Andrzej Lampert – Pasterz
Piotr Kalina – Edrisi
Rafał Korpik – Archiereios
Anna Lubańska – Diakonissa
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Poznański Chór Katedralny (Poznańskiego Chóru Katedralnego przygotowanie: Bartłomiej Szczeszek); ks. Szymon Bajon – dyrektor
środa, 12.11.2025, godz. 19:00
Filharmonia Berlińska
Karol Szymanowski Król Roger
wykonanie koncertowe
Między światłem a cieniem. Operowe misterium w sercu Berlina.
Teatr Wielki w Poznaniu po raz czwarty zaprasza do Filharmonii Berlińskiej. Po sukcesach koncertowych prezentacji oper Moniuszki czas na jedno z najważniejszych dzieł XX-wiecznego polskiego repertuaru – Król Roger Karola Szymanowskiego.
Król Roger powstał z fascynacji Szymanowskiego antykiem, Orientem i filozofią Nietzschego – inspiracji, które kompozytor zebrał podczas podróży na Sycylię i do Afryki Północnej. Libretto, napisane wspólnie z Jarosławem Iwaszkiewiczem, powstało w burzliwych czasach po I wojnie światowej i jest duchową podróżą w głąb ludzkiej duszy. Pełna kontrastów kompozycja łączy orientalne melodie, chrześcijańską liturgię i nowoczesny język muzyczny.
To więcej niż opera – to mistyczna opowieść o poszukiwaniu boskości w ludzkiej naturze, zanurzona w krajobrazie kuszącej kolorami i zapachem gorącego powietrza Sycylii. Muzyczna impresja na temat antyku i orientu, hipnotyzujący obraz poszukiwania prawdy, która wyzwala. Przejdźmy wspólnie sycylijskie ogrody i otwórzmy na emocje balansujące na styku tego, czego doświadczamy i najskrytszych pragnień.
Partię tytułową wykona Szymon Mechliński, znakomity baryton młodego pokolenia, oklaskiwany na prestiżowych scenach Europy i Ameryki. Kierownictwo muzyczne objął Jacek Kaspszyk, jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów przełomu XX i XXI wieku, a wieczór poprowadzi Frederik Hanssen.
Zapraszamy na jedno z najważniejszych wydarzeń promujących polską kulturę w 2025 roku. Król Roger to opera o wolności, wewnętrznej przemianie i poszukiwaniu harmonii – dzieło, które sam Szymanowski uważał za swoje największe osiągnięcie.
Wykonawcy
Szymon Mechliński – Król Roger
Ruslana Koval – Roksana
Andrzej Lampert – Pasterz
Piotr Kalina – Edrisi
Rafał Korpik – Archiereios
Anna Lubańska – Diakonissa
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Poznański Chór Katedralny (dyrektor: ks. Szymon Bajon; przygotowanie chóru: Bartłomiej Szczeszek)
prowadzenie koncertu Frederik Hanssen (Der Tagesspiegel)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura inspirująca 2025-2026.
sobota, 15.11.2025, Sala Drabowicza, godz. 19:00
niedziela, 16.11.2025, Sala Drabowicza, godz. 18:00
Tym razem bez arii
Mozart, Puccini, Bizet, Verdi, Rossini – największe nazwiska wśród twórców operowych. Dzieła przez nich stworzone goszczą na scenach całego świata, pojawiają się jako ścieżki dźwiękowe w filmach na dużym ekranie i filmikach na TikToku. Gdyby żyli w dzisiejszych czasach, z radością odcinaliby kupony od sławy i czerpali pokaźne zyski z tytułu praw autorskich.
Proponujemy, by na chwilę zapomnieć o – zwykle witanych owacjami ariach – i wysłuchać pełnych emocji duetów, przejmujących tercetów, mistrzowskich kwartetów i … tak, tak, zgadli Państwo!, będzie też pełen werwy kwintet. Soliści Teatru Wielkiego zapraszają na koncert, w trakcie którego można doświadczyć całego spektrum emocji, jakie niesie sztuka operowa – od lirycznych wzruszeń po radość wywołaną inteligentnym dowcipem, od najczarniejszej rozpaczy po żar wzbudzony nagłym zwycięstwem.
niedziela, 23.11.2025, godz. 19:00 premiera
wtorek, 25.11.2025, godz. 19:00
czwartek, 27.11.2025, godz. 19:00
sobota, 29.11.2025, godz. 19:00
Elżbieta Sikora Dorian Gray
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Historia Doriana Graya, który sprzedał duszę w zamian za wieczną młodość, jest równie fascynująca, co tragiczna. Życzenie Doriana, by pozostać młodym i zachować piękno uchwycone w jego portrecie urealnia się.
Nienasycenie w poszukiwaniu nowych doznań i obsesyjne pragnienie ich spełniania inspirują Doriana do łamania kolejnych norm społecznych i lekceważenia zasad porządkujących moralny ład. Zatraca się on w okrucieństwie, bezpowrotnie gubiąc swoje człowieczeństwo. Brak skrupułów w realizacji egoistycznych potrzeb krzywdzi ludzi, niekiedy w sposób ostateczny. Każdy jego występek znajduje odzwierciedlenie w obrazie – twarz i postać Doriana wyglądają szpetnie, trudno dostrzec szlachetne rysy i urzekającą urodę. Nie jest to istotne dla tytułowego bohatera, ponieważ on sam zachowuje młodość i piękno. Nie na długo...
David Pountney przenosi akcję libretta z Anglii końca XIX wieku do czasów współczesnych. W jego inscenizacji portret Doriana jest fotografią. Wchodzimy więc w świat wirtualny, w którym media społecznościowe zalewane są codziennie tysiącami zdjęć – nierealnie pięknymi, wyretuszowanymi do granic, przekłamanymi przez filtry. Reżyser pokazuje, jak sfabrykowane obrazy manipulują emocjami i okłamują zmysły. Kreacja ponad prawdę, fikcja kontra rzeczywistość, lajki online zamiast prawdziwych relacji.
Obnażenie mechanizmów ludzkiej psychiki. Cena spełnienia najmroczniejszych pragnień. Odarcie z empatii. Czy opera Dorian Gray to lustrzane odbicie społeczeństwa XXI wieku? Czy znajdziemy odpowiedź, w jakim kierunku zmierza odwieczna walka dobra ze złem?
Opera Dorian Gray została skomponowana specjalnie dla Teatru Wielkiego w Poznaniu w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dzieło stworzyła Elżbieta Sikora – polska kompozytorka od przeszło czterech dekad mieszkająca we Francji. Po ukończeniu reżyserii dźwięku i kompozycji w Warszawie odbyła staż w paryskiej Groupe de Recherches Musicales, IRCAM (Centrum Badawczo-Koordynacyjne Akustyki i Muzyki, założone przez kompozytora i dyrygenta Pierre'a Bouleza) oraz Stanford University. Laureatka wielu nagród, w tym w 2024 roku prestiżowej organizacji krytyków Academie Charles Cros oraz nagrody Prezydenta Francji za całokształt twórczości. Dorian Gray to pierwsza wspólna realizacja kompozytorki i poznańskiego Teatru Wielkiego.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Jacek Kaspszyk
reżyseria, libretto: David Pountney
dekoracje i kostiumy: Dorota Karolczak
reżyseria świateł: Fabrice Kebour
projekcje: David Haneke
choreografia: Diana Cristescu
kierownictwo chóru: Mariusz Otto
asystent dyrygenta: Michael Poll
asystent reżysera: Barbara Poll, Bartłomiej Szczeszek
asystentka chórmistrza: Dominika Nakielna
Obsada
Dorian Gray: Rafał Żurek
Basil: Michał Partyka
Sibyl: Joanna Freszel
James: Łukasz Konieczny
La Grise: Gosha Kowalinska
Orkiestra, Chór i Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Wydawcą utworów Elżbiety Sikory jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne / Elżbieta Sikora is published by PWM Edition
piątek, 28.11.2025, foyer I piętra, godz. 19:00
niedziela, 30.11.2025, foyer I piętra, godz. 18:00
Koncert operetkowy
Młodsza siostra opery, operetka, ma wiele do zaoferowania. Co prawda niektórzy mówią, że jest nadto frywolna, a na dodatek stroszy piórka. Inni zaś podkreślają kompletny brak powagi i zbyt lekkie podejście do każdego tematu. My wiemy jedno – nikt inny nie gwarantuje tak dobrej zabawy! Wiemy też, że między nutami często ukrywa się niejedno trafne spostrzeżenie, a celne ostrze krytyki społecznej wcale nie zostało stępione dowcipem. W repertuarze znajdą się muzyczne perełki – zapraszamy na wieczór, który z pewnością zapadnie Państwu w pamięć!