Tegoroczna festiwalowa edycja przypada w Roku Stanisława Moniuszki. Stąd wybór premiery, upamiętniającej 200. rocznicę urodzin Kompozytora: Festiwal zainauguruje jego organizator, Opera Nova, wykonaniem „Strasznego dworu” pod muzycznym kierownictwem Piotra Wajraka i w reżyserii Natalii Babińskiej, realizatorów, którzy pragną powtórzyć sukces „Halki” sprzed 6. lat.
Ponownie zaprezentują się: Łotewska Opera Narodowa i Suzhou Ballet z Chin, które jak 4 lata temu, przyjadą tylko na Bydgoski Festiwal Operowy: bel canto ma rzesze miłośników, stąd wybór genialnej opery komicznej „Don Pasquale” Donizettiego, zaś znakomita chińska formacja tańca klasycznego przedstawi taneczną opowieść inspirowaną biografią słynnego malarza, poety i uczonego epoki Ming.
W Bydgoszczy pokazana zostanie także znakomicie zrealizowana polska opera, czyli „Legenda Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego, wskrzeszona po 93. latach od jej prapremiery w poznańskim Teatrze Wielkim, tym razem w reżyserii i choreografii Roberta Bondary, którego talent i kariera nabiera europejskiego rozmachu.
Dramat Thomasa „Tennessee” Williamsa „Tramwaj zwany pożądaniem” zamieniony w operę przez André Previna, to głośna polska prapremiera tego tytułu i najnowsze dzieło spod ręki mistrza reżyserii Macieja Prusa, pod muzycznym kierownictwem Tadeusza Kozłowskiego. Tym nagradzanym przedstawieniem chlubi się Teatr Wielki w Łodzi.
Szekspirowski dramat „Romeo i Julia”, przed rokiem wystawiany na bydgoskim Festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda, wyreżyserowane przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki.
Nazwisko Wojciecha Kościelniaka nie wymaga rekomendacji; pomysł, by przełożyć „Blaszany bębenek” Gűnthera Grassa na język musicalu, okazał się kolejnym sukcesem adaptacyjnym i inscenizacyjnym.
Do zobaczenia na XXVI Bydgoskim Festiwalu Operowym!

XXVI BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY