Trzyletni program prezentacji materiałów filmowych dających wgląd w działania międzynarodowej awangardy i artystycznej alternatywy funkcjonującej w latach 60., 70. i 80.
Ideą przeglądu jest udostępnienie publiczności zapisów niemieszczących się w kategorii filmów o sztuce, ale będących realizowaną na żywo dokumentacją performansów, happeningów, koncertów, akcji ulicznych, efemerycznych działań z pogranicza sztuk wizualnych, teatru, muzyki. W pierwszej edycji programu prezentowane są materiały związane z awangardowymi ruchami lat 60. i 70. z Europy Wschodniej i Zachodniej. Realizowane na ulicach Nicei, Wiednia, Lublany, pokazują praktyki radykalnych artystów funkcjonujących wówczas na marginesie oficjalnego obiegu sztuki, a obecnie zaliczanych do klasyków sztuki XX wieku. W ramach przeglądu zostaną pokazane rejestracje filmowe akcji ulicznych Bena Vautier, performatywnych działań słoweńskiej grupy OHO, Wiedeńskich Akcjonistów i ikony sztuki feministycznej Valie Export. Tegoroczne pokazy obejmą również filmowe dokumentacje Józefa Robakowskiego dotyczące alternatywnej sceny muzycznej i manifestacji artystyczno-społecznych w Polsce schyłkowego PRL-u.
Otwarcie: środa, 8 listopada 2017, godz. 19.00
Wystawa:
9 listopada–2 grudnia 2017
od wtorku do soboty w godz. 12–19
Pokazy filmowe:
Ben Vautier, Akcje uliczne. 1962 – 1985
8 - 10 listopada, godz. 19:00
Wprowadzenie: Bożena Czubak (Fundacja Profile, Warszawa), godz. 19:30
Grupa OHO
15 - 18 listopada, godz. 19.,
Wprowadzenie: Dorotea Fotivec (Institute for the Research of the Avant-Garde, Zagrzeb), 15 listopada, godz. 19
Józef Robakowski
Dokumentacja z festiwalu w Jarocinie w 1986 roku i zapisy
filmowe akcji ulicznych Pomarańczowej Alternatywy
22 – 25 listopada, godz. 19.
Wprowadzenie: Józef Robakowski, 22 listopada, godz. 19
Akcjoniści wiedeńscy i VALIE EXPORT
29 listopada – 2 grudnia, godz. 19
Wprowadzenie: Stanisław Ruksza (Trafostacja Sztuki w Szczecinie), 29 listopada, godz. 19
Fundacja Profile
ul. Franciszkańska 6
00-214 Warszawa
3 RENTRER DANS L'EAU TOUT HABILLE AVEC UN PARAPLUIE (1963) © Ben Vautier