Spółdzielnia Muzyczna: INTERAKCJE 4/11/2025 godz. 19:00 Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie
Hans Kraus-Hübner – Liebesfluch – Opernskizze über Georg Trakl
Libretto: Michaela Moritz
wykonawcy:
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble
Paulina Woś – altówka
Barbara Mglej – skrzypce
 Małgorzata Mikulska – flet
 Krzysztof Guńka – saksofon 
 Tomasz Sowa – klarnet
Jakub Gucik – wiolonczela
Kacper Świątek – puzon basowy 
 Aleksander Wnuk – perkusja
soliści:
Katarzyna Guran – sopran
Anna Zawisza – mezzosopran
Wojciech Kowalski – baryton
Alexander H. Heindl – narrator
w rozmowie m.in Anna Zawisza i Hans Kraus-Hübner
wstęp wolny – darmowe wejściówki do pobrania na https://kicket.com/wydarzenia/spoldzielnia-muzyczna-interakcje-9-27818?locationId=ed00f765-bdc3-499e-9bea-7656320d4383&eventId=318685
 To takie bezimienne nieszczęście, gdy świat rozpada się człowiekowi na dwoje.
 - Georg Trakl
 
 Wiersze Georga Trakla odznaczają się zniewalającą muzykalnością i barwnością, a jednocześnie świadczą o przerażającym bólu i wewnętrznym rozdarciu. Są krzykiem tragicznego życia w schyłkowej epoce dawnej Europy - stanowią zarazem zaproszenie do muzycznej interpretacji i wezwanie do poszukiwania źródeł tych przepaści.
 
 Zgłębiając biografię Trakla, odkrywamy życie, które można uznać za paradygmatyczne dla przełomu XIX i XX wieku. Liebesfluch nie jest operą narracyjną w klasycznym sensie, lecz obrazem procesów psychicznych - kolejnych etapów, które w sposób eskalujący kształtują, zakłócają, a ostatecznie prowadzą życie dwojga głównych bohaterów ku zgubie i zniszczeniu.  Mroczna liryka wielkiego poety ekspresjonizmu splata się z ekspresjonistycznie-romantycznym językiem dźwiękowym Krausa-Hübnera. 
3 listopada 1914 roku Georg Trakl zmarł w wieku 27 lat w szpitalu garnizonowym w Krakowie po przedawkowaniu kokainy. Prawykonanie tej kameralnej opery odbyło się w listopadzie 2014 roku w Salzburgu, w setną rocznicę jego śmierci.
 Libretto opiera się na dwóch najważniejszych i najtragiczniejszych wątkach życia Trakla: jego egzystencjalnym kryzysie oraz zakazanej, kazirodczej miłości do siostry Grete. Istotną rolę odgrywają również uzależnienie od narkotyków oraz poczucie braku społecznej akceptacji.
 
 Akcja rozgrywa się w listopadzie 1915 roku, rok po śmierci Georga Trakla.
 Ramy narracyjne stanowi fikcyjne spotkanie siostry poety, Grete Langen (z domu Trakl), z Erhardem Buschbeckiem, szkolnym i uniwersyteckim przyjacielem Georga, w rodzinnym domu rodzeństwa Traklów.
 W siedmiu obrazach przywoływane, omawiane, opłakiwane i usprawiedliwiane są wybrane fazy z życia Grete i Georga. Obecna jest także Maria Trakl-Halick, matka Georga i Grete.
 
 W tekst libretta wplecione zostały fragmenty poezji, prozy i listów Georga Trakla.
 
 Studiował w Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium, gdzie kształcił się w zakresie fortepianu, skrzypiec i organów, a także pedagogiki muzycznej. Następnie odbył studia muzykologiczne na Uniwersytecie w Ratyzbonie.
 
 Tworzy opery, oratoria, utwory kameralne, a także realizacje elektroakustyczne, z których wiele zostało zarejestrowanych w nagraniach radiowych. Podczas swojej działalności pedagogicznej w Altdorfie organizował ponadregionalne kursy jazzowe i występował z zespołem rockowo-jazzowym „Ex Ovo Pro” na festiwalach jazzowych, m.in. Jazz Ost West Nürnberg oraz Jazzwoche ’75 Burghausen.
Wydarzenie realizowane we współpracy z festiwalami Trakl-Tat festival i Opera Rara
 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
 Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa, Konsulatu Generalnego Austrii w Krakowie, Funduszu Popierania Twórczości – Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Współorganizator: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie
📢 Projekt finansowany przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy
 Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU
 #KPOdlakultury #KPO
 
										
										
											
				
			 
												 
						 
												 
																					
									
					 
																					
									
					 
																					
									
					 
																					
									
					