Kiedy dwa lata temu świętowaliśmy jubileusz dziesięciu lat Festiwalu Muzycznego im. Wojciecha Kilara, z dumą spoglądaliśmy na dokonania — naszą determinację, wiarę, pracę — dzięki którym muzyka XX i XXI wieku zajęła trwałe, osobne i wyjątkowe miejsce w programach artystycznych Filharmonii Gorzowskiej. Jubileusz był też momentem refleksji: czym jest dla nas ten Festiwal, jaka jest jego formuła, dokąd zmierza.

fot
Tegoroczna, XII edycja Festiwalu — pod hasłem „Lustra” — stanowi oficjalne „nowe otwarcie”. W ramach tej edycji stawiamy muzykę współczesną otwarcie wobec epok minionych — jako przestrzeń dialogu, reinterpretacji, redefinicji, przewartościowań i dekonstrukcji idei, form, stylów i kanonów. Chcemy pokazać, że muzyka nowych czasów nie musi być całkowitym zerwaniem z przeszłością, ale przeciwnie — że jej siła tkwi również w przenikaniu starego i nowego, w relacjach, które między nimi powstają.
Co usłyszymy?
Obok kompozycji twórców XXI i drugiej połowy XX wieku pojawią się utwory mistrzów epok minionych — tych, z którymi współczesność koresponduje. Muzyka będzie mostem między czasami, odzwierciedleniem tego, co było, i tego, co może być. Będziemy eksplorować różne wymiary tych powiązań: od struktury, przez tematykę, symbolikę i sensy kulturowe, aż po głęboko emocjonalne wartości — nastrój, duchowość, ekspresję.
Program: 10 października 2025 / 19:00 MITOLOGIA I MORZE KONCERT INAUGURACYJNY Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej Matthijs Koene / fletnia Pana Marzena Diakun / dyrygentka CLAUDE DEBUSSY Preludium do Popołudnia fauna HANNA KULENTY Ad-umbro na fletnię Pana i orkiestrę CLAUDE DEBUSSY Morze
Od świtu do południa na morzu (De l’aube à midi sur la mer) Gra fal (Le Jeu de vagues) Rozmowa wiatru z morzem (Le Dialogue du vent et de la mer)
11-12 października 2025 sobota, 16:00 / 17:30 niedziela, 12:00 / 13:30 UŚMIECH BEZ KOTA SCENA FAMILIJNA Agata Zubel koncepcja, libretto, muzyka, montaż i mastering dźwięku, reżyseria filmu; wykonanie partii wokalnych (Alicja, Biała Królowa, Czerwona Królowa, Biały Król, Czerwony Król, Uśmiech bez Kota, Jajko, Kwiaty) Sebastian Kierzek kamera, montaż wideo, efekty wizualne, wideo-art, realizacja i reżyseria filmu Animatorzy: Kamila Pietrzak-Polakiewicz Łukasz Lenart AGATA ZUBEL Uśmiech bez kota hologramowa opera dla dzieci na podstawie Alicji po drugiej stronie lustra i wątków z Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla Sprawdzimy, co w tym świecie robi niewidzialny Kot (z którego został sam uśmiech), Magiczne Kwiaty i Jajko Gaduła; przyjrzymy się, jak dwie Królowe próbują okrążyć drzewo nie do okrążenia albo policzyć to, czego policzyć się nie da, choć wszędzie dookoła można zobaczyć podskakujące cyfry. Czy Alicja pomoże im się odnaleźć? I czy wszystko skończy się dobrze? Jeśli lubisz przygody, fantazję i niezwykłe światy – Uśmiech bez kota uśmiecha się właśnie do Ciebie! 1
7 października 2025 / 19:00 KILAR I FILM KONCERT SYMFONICZNY Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej Jakub Grzybowski / dyrygent Kamil Staszowski / prowadzenie, koncepcja koncertu WOJCIECH KILAR Muzyka filmowa 19 października 2025 / 17:00 CZŁOWIEK I MASZYNA
KONCERT KAMERALNY Kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego: Maciej Grygiel / skrzypce Jarosław Rzepa / skrzypce Joanna Głąb / altówka Mikołaj Cieślak / wiolonczela LEON KIRCHNER III Kwartet smyczkowy na smyczki i taśmę HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI III Kwartet smyczkowy op. 67 „…pieśni śpiewają
24 października 2025 / 19:00 ZIEMSKIE I NIEBIAŃSKIE KONCERT FINAŁOWY Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej Agata Zubel / sopran Przemysław Fiugajski / dyrygent MACIEJ JABŁOŃSKI Himmlisches Leben – hommage a Gustav Mahler PAWEŁ SZYMAŃSKI Trzy pieśni do słów Trakla na sopran i orkiestrę kameralną Sen (Ein Traum) Przechodzącej (Einer Vorübergehenden) Jesienią (Im Herbst) GUSTAV MAHLER IV Symfonia Bedächtig, nicht eilen In gemächlicher Bewegung, ohne Hast Ruhevoll Sehr behaglich
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE od 10 października 2025 LE QUATTRO STAGIONI WYSTAWA PLAKATÓW MAXA SKORWIDERA Podczas tegorocznej edycji naszego Festiwalu muzyka przegląda się w lustrze na rozmaite sposoby, stając się odbiciem nie tylko naszych czasów, ale i swojej przeszłości; metajęzykiem wciągającym w nowe fascynujące i piękne światy. Idea lustrzanego odbicia zachęciła nas do tego, byśmy przyjrzeli się sami sobie: jacy jesteśmy, co nas wyróżnia, jak rozumiemy misję tworzenia kultury, propagowania muzyki i edukowania przyszłych pokoleń. Tak zrodził się pomysł wystawy Le quattro stagioni – serii plakatów ilustrujących „partyturę” nowego sezonu Filharmonii Gorzowskiej. Taflą, w której się przeglądamy, stają się tutaj zmysły i wyobraźnia Maxa Skorwidera, a odbiciem naszego „muzycznego ja” – jego znakomite prace. Tę wizualną zapowiedź nowego sezonu artysta potraktował jednocześnie jako próbę uchwycenia tego, co muzyka niesie w warstwie emocjonalnej, narracyjnej i symbolicznej. Jak sam podkreśla: „Muzyka nie istnieje w próżni – reaguje na rzeczywistość, opowiada o ludziach i ich doświadczeniach, komentuje świat, bywa formą protestu, zadumy, wspólnoty, ale też czystej przyjemności. W podobny sposób traktuję plakat – jako medium, które może prowokować do refleksji, bawić, a czasem nawet denerwować. Zależy mi na tym, by ilustracje nie tylko opowiadały o kulturze, ale też same były jej aktywnym głosem. Każda z prac jest zaproszeniem do spotkania – zarówno z muzyką, jak i z emocją, która za nią stoi. To także próba zbudowania wizualnego pomostu między odbiorcą a wydarzeniem, które może go poruszyć, zaskoczyć, zachwycić lub po prostu wyciągnąć z codzienności”.
13 października 2025 poniedziałek, 9:00 / 10:30 / 12:00 UŚMIECH BEZ KOTA HOLOGRAMOWA OPERA DLA DZIECI (dla grup zorganizowanych)
24 października 2025 piątek, 17:00 O LUSTRZANYCH ODBICIACH W MUZYCE SPOTKANIE Z KOMPOZYTORAMI: PAWŁEM SZYMAŃSKIM i MACIEJEM JABŁOŃSKIM O tym, że muzyczna współczesność nie istnieje w próżni i na rozmaite sposoby odbija to, co wydarzyło się w muzyce poprzednich epok, będziemy przekonywać naszą publiczność podczas całej tegorocznej edycji Festiwalu. Stwierdzenie to traktujemy również szerzej – jako inspirację do nowego otwarcia Festiwalu i tworzenia koncepcji kolejnych jego odsłon. O tym, dlaczego muzyka współczesna tak lubi przeglądać się w zwierciadle przeszłości; w jaki sposób to robi i czego oczekuje od swojego odbiorcy; wreszcie – czy w postnowoczesnej kulturze w ogóle możliwe jest całkowite oderwanie od dziedzictwa baroku, klasycyzmu czy romantyzmu, rozmawiać będziemy ze znakomitymi polskimi kompozytorami: Pawłem Szymańskim i Maciejem Jabłońskim. Goście opowiedzą również o swojej twórczości – o jej kontekstach, najważniejszych aspektach techniki kompozytorskiej i cechach własnego muzycznego języka. Spotkanie będzie zarazem doskonałym wprowadzeniem do koncertu finałowego Festiwalu, podczas którego wykonane zostaną kompozycje obu twórców. Spotkanie poprowadzi prof. dr hab. Marcin Gmys – polski muzykolog, profesor uczelniany Instytutu Muzykologii Wydziału Nauk o Sztuce Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Więcej o koncertach i wydarzeniach XII Festiwalu Muzycznego im. Wojciecha Kilara w książce programowej Festiwalu oraz na www.filharmoniagorzowska/festiwa
Lustra — symbol, formuła, zaproszenie Hasło „Lustra” nie jest tylko tytułem — to klucz do zrozumienia naszej festiwalowej idei. Lustra odbijają: czasem wiernie, czasem zniekształconym obrazem; czasem olśniewają, czasem zaskakują, budzą niepokój albo kontemplację. Chcemy, by słuchacze dostrzegali odbicia, tropy, cienie — by z ciekawością przekraczali granice konwencji i umowności, by odkrywali to, co „po drugiej stronie”.
Zapraszamy serdecznie na XII Festiwal Muzyczny im. Wojciecha Kilara — do odkrywania, słuchania, przeżywania i bycia częścią nowego rozdziału festiwalowej podróży