23 września 2025 roku podczas 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni po raz pierwszy odbędzie się Gala Nagród Związku Zawodowego Aktorów Polskich. Podczas wydarzenia zostaną wręczone nagrody dla aktorek i aktorów za role, które pozostają w pamięci widzów długo po zakończeniu seansu – inspirujące i autentyczne. Właśnie dlatego nagroda nosi nazwę Pulsar, zaczerpniętą z astronomii – od obiektu, który wysyła silne, rytmiczne impulsy światła, zostawiając trwały ślad.

fot
Dodatkowe wyróżnienie zostanie przyznane w kategorii reżyserii obsady – dla osoby, która wspiera aktorów w sposób profesjonalny, uważny i etyczny, mając realny wpływ na aktorskie kreacje.
Związek Zawodowy Aktorów Polskich jako organizacja reprezentująca środowisko aktorskie inicjuje tę nagrodę, by doceniać twórców nie tylko za efekt końcowy, ale również za wartości, które wnoszą do procesu pracy. Gala stanowi wyraz uznania dla ról, które rezonują – i dla osób, które pomagają je stworzyć.
Dodatkowe informacje o nagrodzie
Kapituła w składzie: Anna Grycewicz, Małgorzata Lipmann, Wojciech Jaworski, Anna Kuc, Przemysław Furdak, Anna Matysiak, Marcin Radomski, Magdalena Juszczyk, Maciej Ulewicz wybrała nominowanych do historycznej, pierwszej nagrody Związku Zawodowego Aktorów Polskich PULSAR w 4 kategoriach!
INSPIRUJĄCA AKTORKA NA EKRANIE
Adamska Aleksandra – serial Skazana, reż. Bartosz Konopka, główna scenarzystka: Karolina Szymczyk-Majchrzak
Niezwykła energia i determinacja krążąca w postaci, która mimo przeciwności losu, walczy i idzie do przodu, zdobywając natychmiast sympatię i empatię publiczności. Niesamowity balans na granicy szarży uwieńczony pełnym sukcesem aktorskim. To przykład odwagi i niezwykłej mocy aktorskiej, która przypomina, że każda, nawet najmniejsza rola, może stać się początkiem wielkiej historii.
Giegżno Matylda – film Światłoczuła, reż. Tadeusz Śliwa, scenariusz: Tomasz Klimala, Hanna Węsierska
Jej bohaterka uczy patrzenia na świat sercem i wyobraźnią, prowokując siebie i widza do patrzenia inaczej, do wyłapywania detali i emocji, które zwykle umykają spojrzeniu. Matylda Giegżno tworzy postać pełną subtelnej wrażliwości i siły, której każdy gest, reakcja i spojrzenie emanują autentycznością i niezwykłą empatią.
Pankiewicz Maja – film Innego końca nie będzie, reż. Monika Majorek, scenariusz: Monika Majorek
Jej bohaterka emanuje odwagą rodzącą się w konfrontacji z bólem i stratą, a postać przepiękna w swej sile połączonej z delikatnością staje się autentycznym świadectwem radzenia sobie z traumą i wyzwaniami życia. Wciągająca, przenikliwa, pełna empatii kreacja pozwala widzowi znaleźć się w jej myślach i przeżywać te same pytania oraz wątpliwości, inspirując do odkrywania wewnętrznej siły i dojrzałości w obliczu nieodwracalnych strat.
Wągrocka Masza – Serial Matki Pingwinów, reż. Klara Kochańska-Bajon i Jagoda Szelc, scenariusz: Klara Kochańska-Bajon, Dorota Trzaska, Nina Lewandowska
Za pokazanie, że twardzielkę można zagrać bez sztampy – jako wojowniczkę, ale przede wszystkim matkę: wrażliwą, zagubioną i uczącą się akceptacji. Za wydobycie z postaci siły i kruchości, ukazanie trudności w okazywaniu uczuć i pogodzeniu się z rzeczywistością. Kreacja, która staje się poruszającą opowieścią o dojrzewaniu do zgody na inność.
Wypych Barbara – Serial Matki Pingwinów, reż. Klara Kochańska-Bajon i Jagoda Szelc, scenariusz: Klara Kochańska-Bajon, Dorota Trzaska, Nina Lewandowska
Za niezwykła ewolucję bohaterki w percepcji widzów, za niezwykła umiejętność przekształcenia postaci z groteskowej w mieniącą się wieloma odcieniami i niuansami, godną sympatii, solidarności i współczucia. Wspaniała, czuła, nieprzerysowana kreacja.
INSPIRUJĄCY AKTOR NA EKRANIE
Deklewa Bartłomiej – film Światłoczuła, reż. Tadeusz Śliwa, scenariusz: Tomasz Klimala, Hanna Węsierska
Niezwykła wrażliwość i autentyczność postaci, która zdobywa zaufanie głównej bohaterki i razem z widzem odkrywa wartości życia „niewidoczne dla oczu”. Za mistrzowską powściągliwość w wyrażaniu emocji, subtelność gestu i czułe, nienachalne męskie ramie – bohatera, którego opiekuńczość i delikatne uczucia tworzą dyskretną, a zarazem głęboką przemianę postaci. Kreacja pełna empatii, emocjonalnej mocy i poetyki, która angażuje widza i pozostaje w pamięci jako prawdziwie ludzka.
Dorociński Marcin – film Minghun, reż. Jan P. Matuszyński, scenariusz: Grzegorz Łoszewski
Niewyobrażalny ból zamknięty w czułej i przejmującej ascezie aktorskiej. Za tak wiele tak kameralnymi środkami. Lęk, ból, fascynacja, ciekawość, akceptacja, harmonia – ogrom emocji i stanów w imponująco skromnej a dotkliwej interpretacji. Jego postać inspiruje wiarygodnością, głębią i prostotą w najlepszym tego słowa znaczeniu.
Paczesny Artur– film Tyle co nic, reż. Grzegorz Dębowski, scenariusz: Grzegorz Dębowski
Za niezwykłą autentyczność i nieugiętą determinację. Za umiejętność połączenia buntu, nieustępliwości i subtelnej wrażliwości w postać, która inspiruje do odwagi. Za każdy gest i decyzję, które emanują mocą, ucząc stawiania granic i działania w zgodzie ze sobą. Kreacja pełna energii, autentyczności i emocjonalnej siły, pozostająca w pamięci jako niezapomniany, inspirujący portret człowieka, którego nie da się zignorować.
Simlat Łukasz – film Sezony, reż. Michał Grzybowski, scenariusz: Tomasz Walesiak, Michał Grzybowski
Za niezwykłą autentyczność i szczerość w kreacji aktora rozdartego między sceną a codziennością, który stawia czoła własnym słabościom i walce ze sobą. Za mistrzowskie ukazanie dylematu bohatera, który jednocześnie żyje w rolach scenicznych i poza nimi, irytuje, wzrusza i budzi nadzieję, że w końcu się podniesie. Kreacja pełna prawdy, odwagi i emocjonalnej głębi, która inspiruje do odkrywania człowieka w całej jego bezbronności i spotkania z widzem w najczystszej formie aktorstwa.
Świeżewski Julian – film Biała Odwaga, reż. Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski, Marcin Koszałka
Za wręcz namacalną prawość i szlachetność bijącą z postaci, za niesamowitą a subtelną umiejętność wydobycia drugoplanowego bohatera do pełnoprawnego protagonisty. Bezdyskusyjnie inspirujący.
INSPIRUJĄCY DEBIUT NA EKRANIE
Chabiera Zofia – film To nie mój film, reż. Maria Zbąska, scenariusz: Maria Zbąska
Od pierwszej chwili jest swoją bohaterką. Zero sztuczności, zero chęci „zagrania” – czysta prawda i naturalność. Jej postać niesie film, wciąga widza w świat wypalenia i trudnej relacji dwojga zakochanych. Chabiera utrzymuje uwagę widza od początku do końca, nadając historii szczerość i głębię.
Karnkowska Klementyna – film Innego końca nie będzie, reż. Monika Majorek, scenariusz: Monika Majorek.Za kreację pełną naturalności i świeżości, w której młodość spotyka się z dojrzałością. Bohaterka Klementyny emanuje energią, wdziękiem i emocjonalną szczerością, wyróżniając się w każdej scenie. Zadaje pytania i szuka odpowiedzi, pokazując, że w cieniu rodzinnych napięć można pozostać otwartym na dialog i próbę porozumienia. Ta rola daje widzom nadzieję.
Polaczek Julia – film Lany poniedziałek, reż. Justyna Mytnik, scenariusz: Justyna Mytnik, Rosanna Hall, Monika Dembińska.
Swoją debiutancką rolą Klary z odwagą i głęboką prawdą porusza trudny temat, nie tracąc przy tym wdzięku i młodzieńczości postaci. Charyzmatyczna i intrygująca, zbudowała postać, w której wewnętrzna siła płynnie splata się z czystą wrażliwością. Ta równowaga subtelności i wyrazistości sprawia, że jej kreacja porusza i inspiruje swoją prawdą.
Smyrgała Angelika – film Utrata równowagi, reż. Korek Bojanowski, scenariusz: Korek Bojanowski i Katia Priwieziencew.
W roli Anki pokazuje niezwykłą swobodę i świeżość gry. Rola drugoplanowa nie stanowi dla niej przeszkody, by w krótkim czasie pokazać całe spektrum emocji, od dumy i radości, przez zazdrość, aż po rozpacz, w sposób subtelny, prawdziwy i wciągający. Każdy gest, spojrzenie i niuans przykuwa uwagę widza, nie pozwalając o sobie zapomnieć. Kreacja pełna magnetyzmu – debiut, który inspiruje i elektryzuje ekran.
Stasiewicz Alicja – film Wariaci, reż. Jan Jakub Kolski, scenariusz: Jan Jakub Kolski.
Za radość życia, organiczną niewinność i pozytywnie hultajską energię postaci w warunkach nie sprzyjającej rzeczywistości. Naturalna prawda, radość istnienia i autentyzm to wielkie atuty tej kreacji. Alicja buduje postać prostymi środkami, bez zbędnych ozdobników – i właśnie w tym tkwi siła. To świeżość i energia z zupełnie innego świata.
WSPIERAJĄCA REŻYSERKA OBSADY
Uzasadnienie zbiorcze, na podstawie zgłoszeń otrzymanych od środowiska: Nominowane w tej kategorii reżyserki obsady wyróżniają się niezwykłym wyczuciem, profesjonalizmem i uważnością na potrzeby aktorów, tworząc bezpieczną i twórczą atmosferę podczas castingów. Dzięki empatii, otwartości i partnerskiemu podejściu stają się nieocenionym wsparciem dla twórców i aktorów.
Gruber Aleksandra
Gryciuk – Krzywda Katarzyna
Kownacka Marta
Krajnik Paulina
Lebik Nadia