FESTIWAL ORGANy PLUS+® 2025 JESIEŃ: PREMIERY 11 września – 5 października 2025 Kościół św. Trójcy Gdański Teatr Szekspirowski Kościół św. Jana Bosko Czytelnia specjalna PAN Biblioteki Gdańskie Dawne instrumenty, opera w historycznym wydaniu oraz artyści z całej Europy interpretujący utwory dawnych mistrzów – nadchodzi jesienna edycja gdańskiego festiwalu ORGANy PLUS+® 2025!
Od Wiednia, przez Anglię do Gdańska: odkryj jesienny program festiwalu ORGANy PLUS+® 2025!
Jesienną edycję festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 rozpoczniemy inaczej niż zwykle. Pierwszy koncert będzie swoistą introdukcją – zaproszeniem do uczestnictwa w kolejnych, które będą miały miejsce już tradycyjnie pod koniec września. Koncert pod znamienną nazwą + UWERTURA odbędzie się w czwartek 11 września o godz. 19:00 we franciszkańskim kościele św. Trójcy. Będzie to gala najpiękniejszych arii barokowych w wykonaniu łotewskich artystów specjalizujących się w muzyce dawnej. Sopranistki i sopraniści Elīna Šimkus, Monta Martinsone, Anete Viļuma, Ieva Sumeja, Rūdis Cebulis oraz baryton Artis Muižnieks z towarzyszeniem Baltic Baroque Orchestra pod kierunkiem Mārisa Kupčsa wykonają kompozycje Haendla, Purcella, Delalandego oraz innych znanych kompozytorów siedemnastego i osiemnastego wieku. To będzie wyjątkowej urody wieczór i nieoczywiste, jak na nasze standardy, rozpoczęcie jesiennej edycji festiwalu.
Kolejny koncert będzie poświęcony muzyce gdańskiej. Johann Daniel Pucklitz – to nazwisko powinno być już znane wszystkim, którzy interesują się kulturą muzyczną dawnego Gdańska. W zeszłym roku rozpoczęliśmy w Centrum św. Jana prezentację wszystkich zachowanych dzieł kompozytora, w tym roku nastąpi druga odsłona – tym razem we franciszkańskim kościele św. Trójcy w Gdańsku, w którym także dzieła te rozbrzmiewały ponad 300 lat temu. Skład wykonawczy najlepszy z możliwych – znani gdańskim melomanom i uznani przez krytyków – Siri Karoline Thornhill (Niemcy/Norwegia) – sopran, David Erler (Niemcy) – alt, Virgil Hartinger (Austria) – tenor, Thilo Dahlmann (Niemcy) – bas, Andrzej Szadejko – dyrygent i kierownik artystyczny oraz gdańskie zespoły Goldberg Baroque Ensemble i Goldberg Vocal Ensemble. W programie koncertu + PUCKLITZ II prapremiery kolejnych kantat gdańskiego twórcy. Wszystko to w sobotę 27 września o godz. 19:00. To będzie jak zwykle wyjątkowe doświadczenie nie tylko dla odbiorców, ale również dla muzyków. Festiwalowa kapsuła czasu przeniesie nas do lat pięćdziesiątych osiemnastego wieku, czasu w którym Gdańsk jeszcze cieszył się sławą największego i najbardziej różnorodnego centrum kulturalnego nad Bałtykiem. Partnerem tego koncertu będzie Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej. W trakcie koncertu czeka nas również mała niespodzianka we współpracy z PAN Biblioteką Gdańską, która swój ciąg dalszy będzie miała w poniedziałek 29 września, ale po kolei...
Trzeci koncert jesiennej edycji pod nazwą + MUSICA INVICTISSIMA / Muzyka Niezwyciężona jest dla nas wyjątkowo ważny. Tych artystów i tego repertuaru jeszcze u nas nie było, a bardzo chcieliśmy i od kilku lat zabiegaliśmy o to, żeby wystąpili w Gdańsku – wreszcie się udało. Muzyka sakralna cesarskiego dworu w Grazu i Wiedniu przez wieki stanowiła jedno z najważniejszych i najbardziej różnorodnych dziedzictw kulturowych Europy. Kompozytorzy, którzy tam tworzyli byli elitą artystyczną, a posada nadwornego kompozytora, organisty, kapelmistrza dworu cesarskiego była jedną z najlepiej opłacanych, a przez to najbardziej pożądanych w świecie muzyków środkowej Europy. Artyści z zespołu Cinquecento RENAISSANCE VOKAL – lider Terry Wey (Niemcy), Tore Tom Denys (Austria), Tim Scott Whiteley (Austria), Ulfried Staber Fendig (Austria) oraz Achim Schulz (Hiszpania) wraz z organistą wiedeńskiej katedry św. Stefana – Konstantinem Reymeierem (Austria) zapraszają nas nie na koncert, ale muzyczne misterium zbudowane na renesansowych kompozycjach Annibale Padovano, Jacobusa Vaeta, Claudio Merulo oraz improwizacjach. Wszystko to wybrzmi przy średniowiecznym krzyżu oraz z jedynego w Polsce lektorium we franciszkańskim kościele św. Trójcy w niedzielę 28 września o godz. 19:00. Partnerem tego koncertu będzie Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
W poniedziałek 29 września o godz. 18:00 zapraszamy do czytelni specjalnej PAN Biblioteki Gdańskiej na ul. Łąkowej na trochę inne spotkanie. Autorka kolejnej monografii muzycznej z serii Thesaurus Musicae Gedanensis – prof. Danuta Popinigis w rozmowie z Marcinem Majchrowskim podzieli się z nami swoimi odkryciami i opowie o kolejnym tomie prezentującym niezwykłą kantatę Johanna Balthasara Christiana Freislicha – jednego z gdańskich kapelmistrzów.
W piątek 3 października o godz. 19:30 rozpoczniemy ostatni weekend koncertowy jesiennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+® 2025. Jak zwykle jesienią zajrzymy na Orunię do niewielkiego salezjańskiego kościoła parafialnego pw. św. Jana Bosko, w którym znajduje się neoromantyczny instrument firmy organmistrzowskiej Eduarda Witteka zbudowany w 1911 roku. Z pomocą tych organów i… puzonu przeniesiemy się w świat muzyki przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Ten instrument dęty, choć bardzo dobrze łączy swoje brzmienie z dźwiękiem organów, bardzo rzadko występuje w roli solistycznej. Jego repertuar z tego okresu obfituje w dzieła przejmujące i bardzo emocjonalne. Dwóch mistrzów swojego instrumentu, którzy od lat występują w Niemczech, profesor Akademii Muzycznej w Lipsku Martin Schmeding na organach oraz Frederic Belli – pierwszy puzonista Orkiestry Radia Zachodnioniemieckiego w Stuttgarcie, tym razem po raz pierwszy w Polsce zaprezentują koncert pod nazwą + PUZON, w trakcie którego przedstawią dzieła na organy i puzon, które nie pozostawią nas obojętnymi. Partnerem również tego koncertu będzie Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Po krótkiej podróży do późnego romantyzmu centralnej Europy, udamy się tym razem dużo dalej. Na festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 pojawi się forma, która jeszcze nigdy tutaj nie gościła – opera. Dydona i Eneasz Henry’ego Purcell’a to jedno z tych dzieł, które za życia kompozytora nie cieszyło się zasłużoną sławą, by po kilkuset latach triumfalnie powrócić, jako jedna z najpiękniejszych angielskich oper. Libretto zaczerpnął kompozytor z wcześniejszego o dziesięć lat dramatu Brutus z Alby, czyli zaczarowani kochankowie autorstwa Nahuma Tate’a. To jedno z najbardziej angielskich dzieł nie mogło zabrzmieć nigdzie indziej, jak właśnie w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim tym razem w wersji semi-stage. Operę po raz pierwszy wystawiono w Anglii w 1689 roku, w Gdańsku dzieło było przedstawione dwa razy, w 1978 roku na deskach Opery Bałtyckiej oraz jako przedstawienie studenckie siłami Akademii Muzycznej w roku 2018, ale jeszcze nigdy nie było wykonane zgodnie ze stylistyką epoki. I taką właśnie, historycznie poinformowaną wersję na instrumentach z epoki zaprezentuje nam zespół artystyczny i soliści Warszawskiej Opery Kameralnej pod kierunkiem słynnego flamandzkiego dyrygenta – Dirka Vermeulena. To będzie zresztą ich debiut w Gdańsku… Widzimy się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim w sobotę 4 października o godz. 19:00. To nie lada gratka nie tylko dla miłośników muzyki dawnej, ale również dla koneserów muzyki operowej. I podobnie jak wiosną użyjemy sceny elżbietańskiej, a więc radzimy miejsca zarezerwować już dużo wcześniej. Partnerem koncertu jest Wspólnota Flamandzka – Flanders State of the Arts.
Tegoroczny festiwal ORGANy PLUS+® 2025 zakończymy koncertem à rebours pod nazwą + CORNETTO II. Oto w trakcie tego wydarzenia, które będzie mieć miejsce we franciszkańskim kościele św. Trójcy w Gdańsku w niedzielę 5 października o godz. 15:30 usłyszymy organistę Nicolę Lamona i Davida Brutti grającego na cynku – filary włoskiego zespołu Seicento Stravagante specjalizującego się w muzyce włoskiego renesansu i wczesnego baroku. O ile jednak na wiosennym koncercie usłyszeliśmy wyłącznie muzykę włoską w wykonaniu artystów z Niemiec, to tym razem włosi specjalnie na nasz festiwal złożyli program z dzieł barokowych i renesansowych twórców całej Europy, nie tylko Włochów i do tego przeglądu zatytułowanego – Alla magniera italiana – na naszą gorącą prośbę włączyli arcytrudną arię gdańskiego cynkisty Marcina Gremboszewskiego. Będzie to pierwsze i jedyne jak do tej pory współczesne wykonanie kompozycji na cynku, która w świecie grających na tym instrumencie uchodzi za prawie niewykonalną i wielu już nam odmówiło zmierzenia się z tym dziełem. Z niecierpliwością czekamy na to ekscytujące wydarzenie.
Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, niezmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła św. Trójcy oraz neogotyckiego kościoła św. Jana Bosko, inspirujące wnętrze Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce lektorium, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych z przed wieków, a nawet staniemy się świadkami zupełnie nowych zdarzeń muzycznych.
Pozwólmy sobie na tę niezwykłą podróż w czasie!
Zapraszamy do Gdańska! Zapraszamy do kościoła Świętej Trójcy, św. Jana Bosko, czytelni specjalnej PAN Biblioteki Gdańskiej i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego!
Szczegóły na stronie www.organyplus.com
Festiwal ORGANY PLUS+® 2025 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Wspólnoty Flamandzkiej – Flanders State of the Arts. Sponsorem Festiwalu jest ENERGA Grupa Orlen. Partnerem Festiwalu jest firma Mercor.
Bilety: 30 – 130 PLN (cena zależna od koncertu), dostępne w przedsprzedaży online na platformie bilety24.pl i na miejscu przed wydarzeniem w miarę dostępności miejsc (na godzinę przed koncertem, płatność gotówką). Karnet na całość: ulgowy 190 PLN normalny 290 PLN. Wstęp wolny na koncerty w dniuach 11.09 oraz 3.10, a także na spotkanie autorskie w dniu 29.09 - obowiązują wejściówki dysponowane na godzinę przed wydarzeniem). Więcej informacji o festiwalu oraz o tym, jak kupić bilety na stronie www.organyplus.com
Bilety ulgowe przysługują:
- studentom (z ważną legitymacją)
- posiadaczom Karty do Kultury
- posiadaczom KARTY DUŻEJ RODZINY
- Patronom Piszczałek
Wejście bezpłatne na podstawie wejściówki wydawanej na miejscu koncertu przysługuje:
- uczniom i studentom szkół i uczelni artystycznych (z ważną legitymacją)
- rencistom i emerytom (z ważną legitymacją)
Harmonogram Festiwalu
Festiwal ORGANy PLUS+® 2025 JESIEŃ: PREMIERY
11.09.2025, + Uwertura
godz. 19:00, kościół św. Trójcy
Splendor barokowych sopranów
Wykonawcy:
Elīna Šimkus, Monta Martinsone, Anete Viļuma, Ieva Sumeja, Rūdis Cebulis (Łotwa) – sopran
Artis Muižnieks (Łotwa) – bas-baryton
Baltic Baroque Orchestra (Łotwa)
Māris Kupčs (Łotwa) – dyrygent, kierownictwo artystyczne
Wstęp wolny
27.09.2025, + Pucklitz II
godz. 19:00, kościół św. Trójcy
Kantaty gdańskiego mistrza
Goldberg Baroque Ensemble
Goldberg Vocal Ensemble
Siri Karoline Thornhill (Niemcy) sopran
David Erler (Niemcy) alt
Virgil Hartinger (Austria) tenor
Thilo Dahlmann (Niemcy) bas
Andrzej Szadejko dyrygent, kierownik artystyczny
Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
28.09.2025 + Musica Invictissima
godz. 19:00, kościół św. Trójcy
Muzyka sakralna na dworze cesarza Austrii
Konstantin Reymeier (Austria) organy
Cinquecento RENAISSANCE VOKAL
Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
29.09.2025, Spotkanie autorskie
godz. 18:00, czytelnia specjalna PAN Biblioteki Gdańskiej
prof. Danuta Popinigis
Prowadzenie: Marcin Majchrowski
Wstęp wolny
Wydarzenie organizowane we współpracy z PAN Biblioteką Gdańską
3.10.2025, + Puzon
godz. 19:30, kościół św. Jana Bosko
Melancholia przełomu wieków
Martin Schmeding (Niemcy) organy
Frederic Belli (Niemcy) puzon
Wstęp wolny
Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
4.10.2025, +
Dydona & Eneasz
Angielska opera w angielskim teatrze
godz. 19:00, Gdański Teatr Szekspirowski
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Dirk Vermeulen dyrygent
prof. Krzysztof Kusiel-Moroz chórmistrz
Dorota Szczepańska Dydona
Artur Janda Eneasz
Teresa Marut Belinda
Magdalena Stefaniak Druga Dama
Joanna Motulewicz Czarownica
Anna Koehler Pierwsza Wiedźma
Anna Górska Druga Wiedźma
Zbigniew Malak Żeglarz
Partnerem koncertu jest Wspólnota Flamandzka – Flanders State of the Arts.
5.10.2024, + Cornetto II
godz. 15:30, kościół św. Trójcy
Alla magniera italiana
Seicento Stravagante