Wirtuoz altówki i niestrudzony orędownik jej renesansu w Polsce, Krzysztof Komendarek -Tymendorf, prezentuje historyczny album VIOLAND.

fot
12.09.2025 Wydana nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia (nr kat. PRCD 2479) płyta stanowi bezprecedensowe pierwsze w historii polskiej fonografii, kompleksowe ujęcie najważniejszych i najcenniejszych dzieł skomponowanych na altówkę solo oraz autorskich transkrypcji. To nie tylko artystyczna podróż przez wieki, ale również manifest mający na celu przełamanie stereotypów i ukazanie altówki jako instrumentu o nieograniczonych możliwościach, który w Polsce obecnie przeżywa prawdziwy renesans.
Album VIOLAND jest artystyczną kontynuacją misji, którą Krzysztof Komendarek-Tymendorf rozpoczął międzynarodową kampanią społeczną „ReVIOLAtion – Rewolucja altówkowa” oraz debiutanckim krążkiem pt. ReVIOLAtion (NAXOS, 2020). Tym razem artysta skupia się na dorobku własnego kraju, udowadniając, że Polska jest prawdziwym zagłębiem twórczości altówkowej – istnym krajem altówki, czyli VIOLAND. Płyta jest hołdem złożonym ojczyźnie, a zarazem zderzeniem przeszłości z teraźniejszością instrumentu w Polsce. To holistyczne spektrum potencjału altówki, ukazujące pełen diapazon jej aspektów wykonawczych, artykulacyjnych, technicznych i dynamicznych.
Struktura albumu została przemyślana jako muzyczna podróż w dwóch rozdziałach. Pierwsza część to ukłon w stronę historii i tradycji, prezentująca dzieła kompozytorów nieżyjących – od Karola Lipińskiego, przez Grażynę Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Wajnberga, aż po Krzysztofa Pendereckiego. Ukazuje ona bogactwo polskiej muzyki klasycznej minionych epok. Drugi rozdział płyty to dynamiczny obraz polskiej teraźniejszości, poświęcony twórcom współczesnym, zarówno tym działającym w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Znajdziemy tu kompozycje contemporary Marka Sewena, Michała Moca, Tomasza Skweresa, a także utwory z kręgu muzyki eksperymentalnej (Szymon Wieczorek), elektronicznej (Władysław „GUDONIS” Komendarek) oraz minimal music, określanej jako neoclassical (Zuzanna Ossowska - OS.SO). Ta część podkreśla wszechstronność i ewolucję polskiej twórczości altówkowej.
Krzysztof Komendarek-Tymendorf, zgłębiający arkana gry na altówce od dekad, z pasją rozprawia się z mitem instrumentu mniej wymagającego technicznie od skrzypiec. Podkreśla, że wyjątkowa barwa brzmienia altówki, tak bliska ludzkiemu tembrowi, wymaga od wykonawcy ogromnej precyzji, imaginacji i muzykalności. Techniki takie jak spiccato, sautillé, staccato, ricochet, bariolage, dwudźwięki czy akordy, w połączeniu z użyciem dłuższego, cięższego smyczka i szerszego rozstawu palców, czynią altówkę instrumentem niezwykle wymagającym od skrzypiec, ale i fascynującym. Ta płyta jest tego również świadectwem.
Jednym z unikatowych elementów VIOLAND jest fonograficzny debiut zespołu MonoTony Ænsemble, który Komendarek-Tymendorf współtworzy z Zuzanną Ossowską. Ich wspólne wykonanie utworu MonoTony z gatunku minimal music pokazuje kolejne, nowoczesne oblicze altówki.
„Osobiście traktuję realizację tego albumu jako hołd dla mej ojczyzny. Ujawniam Państwu poprzez tę muzyczną produkcję moją interpretację, imaginację, totalną fascynację altówką, która eksploruje i balansuje na krawędzi klasyki i eksperymentu muzycznego. W Polsce altówka jest niewątpliwie postrzegana jako instrument przyszłości, który przenika już nawet do mainstreamu” – mówi Krzysztof Komendarek-Tymendorf.
VIOLAND to manifest artystyczny i kamień milowy dla polskiej muzyki altówkowej. Album dedykowany przez artystę córce Lei Klementynie, to pozycja obowiązkowa dla melomanów, recenzentów i wszystkich, którzy pragną odkryć na nowo jeden z najszlachetniejszych instrumentów smyczkowych.
Album VIOLAND do nabycia na www.tymendorf.com oraz www.sklep.polskieradio.pl