tansman-bach-honegger-koncert-symfoniczny

Tansman | Bach | Honegger Koncert symfoniczny

24 maja 2025, godz. 19.00 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Program majowego koncertu jest barwny i urozmaicony – dwa utwory koncertowe pozwolą zaprezentować wirtuozerię i brzmieniowe piękno dwóch instrumentalnych par: skrzypiec oraz instrumentów stroikowych, oboju i klarnetu. Budzący podziw i zachwyt swą ogromną wrażliwością muzyczną legendarny nestor polskich wiolinistów Krzysztof Jakowicz wystąpi w arcydziele Bacha ze skrzypaczką młodego pokolenia Kornelią Figielską, koncertmistrzynią naszej Orkiestry. Jej znakomici muzycy, Agata Bała i Bolesław Twardziak zaprezentują się w utworze Tansmana.

koncert

koncert

Johann Sebastian Bach poznał dość nowy w jego czasach gatunek koncertu solowego poprzez dzieła mistrzów włoskich i przyswoił stworzone przez nich zasady (jak trzyczęściowa budowa z odcinkiem wolnym pomiędzy szybkimi, czy forma ritornelowa), ale też nasycił go własnymi ideami – mistrzostwem kontrapunktu, bogactwem harmonicznym i niepowtarzalną ekspresją. Jego podwójny koncert skrzypcowy powstał najpewniej w dojrzałym okresie twórczości w Lipsku, z myślą o występach z ambitnym studenckim zespołem Collegium Musicum.

 Urodzony w Łodzi, w żydowskiej rodzinie Aleksander Tansman zawsze czuł się kompozytorem polskim, chociaż swój los związał głównie z Paryżem, w którym osiągnął znaczące sukcesy. Wierny cenionemu tam długo stylowi neoklasycznemu tworzył dzieła piękne i zarazem przystępne, obdarzając wirtuozów wielu różnych instrumentów kompozycjami koncertującymi i kameralnymi. Pełne wdzięku i błyskotliwe Concertino na obój i klarnet z 1952 jest wręcz emblematyczne dla jego pogodnego, lekkiego, pełnego eleganckiego esprit stylu.

 Pokoleniowy rówieśnik Tansmana, szwajcarski kompozytor Arthur Honegger także działał głównie we Francji. Bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej, pod wpływem jej traumatycznych przeżyć, skomponował Symphonie liturgique – trzecią z pięciu w swoim dorobku. Trzyczęściowe dzieło nie korzysta ze środków wokalnych, ale jego ogniwa przywołują łacińskie incipity utworów liturgicznych: Dies irae – wizji Sądu Ostatecznego z Requiem, Mszy za zmarłych, psalm pokutny De profundis oraz modlitwę o pokój Dona nobis pacem kończącą cykl mszalny. Ten pełen burzliwych emocji, przejmujący w swoim przesłaniu utwór od chwili premiery (1946) cieszy się dużym powodzeniem, należąc do najczęściej wykonywanych dzieł autora.

 Prowadzący koncert Maciej Tworek jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej (fortepian, chóralistyka, dyrygentura), której obecnie jest wykładowcą. W latach 2005 do 2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis. W 2002 roku rozpoczął dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim, jej owocem był m. in. udział w nagraniu z naszą Orkiestrą kompletu jego symfonii i koncertów instrumentalnych. Koncertował z najbardziej renomowanymi zespołami w Europie, Azji i obu Amerykach. (pmac)

 Bilety: eBilet.pl, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

 Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Patronat medialny: TVP Kultura, Polskie Radio RDC, Presto, polmic.pl

 Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

 


VOD

Informacje kulturalne, 16.04.2025

Informacje kulturalne, 09.04.2025


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE