interakcje

INTERAKCJE

Program majowych INTERAKCJI rozciągnie się pomiędzy dwoma muzycznymi biegunami. Jeden odpowiada muzyce zaangażowanej, zrodzonej z reakcji na rzeczywistość wojenną.

Interakcje

Interakcje

Program majowych INTERAKCJI rozciągnie się pomiędzy dwoma muzycznymi biegunami. Jeden odpowiada muzyce zaangażowanej, zrodzonej z reakcji na rzeczywistość wojenną. Drugi reprezentować będą utwory, w których materia muzyczna rodzi się przede wszystkim ze zgłębiania fizyczności dźwięku. „Jestem głęboko zafascynowana procesami związanymi z doznaniami cielesnymi, jakie wywołuje dźwięk i jego ruch. Od zawsze postrzegałam dźwięk jako zjawisko fizyczne – podróżujące jako fale energii, jako wibracje, które możemy dosłownie poczuć i fizycznie doświadczyć” – pisze Aleksandra Słyż w odniesieniu do utworów zamieszczonych na płycie A Vibrant Touch. Otwiera ją utwór Healing, którego tytuł (ang. „leczenie”, „uzdrawianie”) nakierowuje na dźwiękowość budowaną jako materię kojącą, splatającą brzmienia akustyczne i syntetyczne w zgodną, pełną spokoju i wyważenia całość. Pokrewnie obszary zdaje się eksplorować w swojej nowej kompozycji Michał Janocha. Utwór Free Surface opatruje kompozytor dopiskiem „Impuls. Oddziaływania. Równowaga”.

Inspiracją są tu właściwości fizyczne cieczy – jej napięcie, sprężystość, oddziaływania cząsteczek, ciśnienie czy przybieranie form, kształtów. Marc Sinan, kompozytor o korzeniach niemiecko-turecko-ormiańskich w swojej pracy niejednokrotnie podejmuje tematykę wojenną czy społeczno-polityczną. Bliskie są mu także postawy postmigracyjna i transkulturowa. Swoim najnowszym projektem – Befreiung (niem. „wyzwolenie”), „europejskim oratorium pokoju”, przeznaczonym na międzynarodową orkiestrę, solistów, chóry i śpiewaków-amatorów, Sinan upamiętnia 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej. Warstwa tekstowa utworu bazuje na wspomnieniach osób, ocalałych z wojennego pogromu. Kompozytor przywołuje m. in. poruszające historie z życia Sary Weinstein czy Genowefy Nóżkowskiej. Dwie części oratorium, zatytułowane imionami swoich bohaterek, zostały skomponowane dla Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble. W Elegii Zygmunta Krauzego rezonuje inna wojna – ta, tocząca się na Ukrainie. Kompozytor przywołuje spisaną przez Oskara Kolberga na Rusi Czerwonej ludową pieśń i zestawia ją, pobrzmiewającą echem tęsknoty, jednogłosowo samotną, z dramatycznymi, gniewnymi odcinkami utworu. „Po okresie eksperymentów i formalno-technicznych poszukiwań przychodzi moment, w którym trzeba zdecydować, czy chce się być kompozytorem, który mówi to, co naprawdę chce powiedzieć, czy też chce pisać tylko nuty, które mają zadowolić słuchacza. Taka decyzja wymaga dojrzałości, odwagi i siły” – wyjaśnia Krauze.

Program:

Michał Janocha – Free surface

Aleksandra Słyż – Healing

Zygmunt Krauze – Elegia 2022

Marc Sinan – Befreiung (fragmenty) 

W rozmowie: Marc Sinan i Michał Janocha

WSTĘP WOLNY!

Wejściówki gwarantujące miejsce do pobrania:

https://tiny.pl/q703zktd

Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble:

Małgorzata Mikulska, flety

Tomasz Sowa, klarnety

Krzysztof Guńka, saksofon

Aleksander Wnuk, instrumenty perkusyjne

Aleksandra Płaczek, fortepian

Barbara Mglej, skrzypce

Paulina Woś, skrzypce

Jakub Gucik, wiolonczela


VOD

Informacje kulturalne, 16.04.2025

Informacje kulturalne, 09.04.2025


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE