xxxi-bydgoski-festiwal-operowy

XXXI Bydgoski Festiwal Operowy

Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w nową dekadę, co zapowiada intrygujący plakat zaprojektowany dla Opery Nova przez cenionego artystę malarza i grafika Jacka Staniszewskiego. Wyjątkowo zapowiada się także program XXXI BFO, podczas którego od 26 kwietnia do 11 maja br. pokazanych zostanie 7 spektakli zespołów ze znakomitych teatrów z Europy i kraju, goszczących w Bydgoszczy. Część z dzieł będzie prezentowana w Polsce po raz pierwszy bądź krótko po polskich prapremierach. 


XXXI BFO

XXXI BFO

Opera Nova jako gospodarz 26 kwietnia zainauguruje XXXI BFO premierą, która zapisze się w historii polskiej sceny. Wystawiony zostanie bowiem balet „Carmen” w choreografii Johana Ingera, współpracującego z najlepszymi na świecie zespołami baletowymi. I to właśnie w Bydgoszczy Johan Inger po raz pierwszy w Polsce realizuje swój autorski spektakl.

- Czuję zachwyt, widząc głodnych tańca artystów Opery Nova, którzy przedstawiają Carmen w pełni wykorzystując swoje umiejętności oraz rozwijają jej interpretację. To z pewnością będzie uczta, której łatwo nie zapomnimy! - mówi Johan Inger. 

Niechaj słowa wybitnego choreografa będą dla Państwa najlepszą rekomendacją do zobaczenia polskiej premiery spektaklu baletowego „Carmen” Johana Ingera w wykonaniu Baletu Opery Nova.

Wybitny choreograf pod koniec ubiegłego roku po raz pierwszy spotkał się z Baletem Opery Nova w sali prób, nie kryjąc, że jest pod wrażeniem tancerzy bydgoskiej Opery. Obecnie Balet Opery Nova przygotowuje się do polskiej premiery „Carmen” pod opieką asystentów choreografa: Tobiego Mallitta i Yoko Taira, a także Stephane’a Aubry i Małgorzaty Chojnackiej.

 Publiczność XXXI BFO- 7 maja - również jako jedyna w kraju zobaczy czeską operę Bedřicha Smetany „Dalibor” w inscenizacji czołowego reżysera i propagatora czeskiej opery Davida Pountney’a. Spektakl ten do Bydgoszczy przywiezie Opera Teatru Narodowego w Brnie

 Nie tylko fanów musicalu zainteresuje spektakl „Drogi Evanie Hansenie” (1 maja), poruszający ważne społecznie tematy zdrowia psychicznego czy uzależnienia od mediów społecznościowych. Po zeszłorocznej polskiej prapremierze Teatr Muzyczny w Poznaniu (poprzednio prezentujący na BFO kultowy „Kombinat”) musical ten pokaże w Bydgoszczy na festiwalowej scenie.

 Francuski zespół La Compagnie Käfig Mourada Merzouki, łącząc taniec hip-hopu z muzyką baroku, wzbudził wielki entuzjazm podczas jubileuszowego XXX BFO. La Compagnie Käfig na prośbę festiwalowej publiczności ponownie został zaproszony, by podczas XXXI BFO (3 i 4 maja) zaskoczyć widzów kolejnymi wymiarami nieoczywistych połączeń tego co dawne ze współczesnym w spektaklu „Phénix” oraz tańcem przeczącym prawu grawitacji w scenicznym projekcie „Vertikal”.

 Dla miłośników klasycznych oper ucztą będą: arcydzieło Richarda Straussa „Elektra” (29 kwietnia) w oszałamiającej produkcji Opery Sofijskiej oraz dwa genialne dzieła Giuseppe Verdiego jak: „Luiza Miller. Intryga i miłość” (9 maja), która od ubiegłej jesieni porusza serca melomanów także w naszym kraju za sprawą polskiej prapremiery Opery Śląskiej w Bytomiu, natomiast „Makbeta” na finał Festiwalu (11 maja) wystawi Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie.

 Tegorocznej edycji Festiwalu towarzyszyć będzie Mistrzowski kurs wokalny prof. Artura Rucińskiego, realizowany wspólnie przez Operę Nova oraz Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Zwieńczeniem mistrzowskich warsztatów będzie Wieczór operowy, czyli koncert w wykonaniu wybranych uczestników kursu wokalnego, na który odbędzie się 28 kwietnia o godz. 18.00 w sali kameralnej im. prof. F. Krysiewiczowej Opery Nova.

Oprac. Justyna Tota, Opera Nova w Bydgoszczy

 BILETY na festiwalowe zarówno w sprzedaży onilne poprzez stronę opera.bydgoszcz.pl (zakładka „Bilety online”), jak i w kasie Opery Nova. Cennik biletów na Festiwal dostępny pod linkiem: https://operanova.bydgoszcz.pl/bilety/koncerty-sylwestrowo-noworoczne-2023-2024.html

ELEKTRA

29.04. godz. 19.00 tragedia w jednym akcie Richarda Straussa
Sofijska Narodowa Opera i Balet (Bułgaria). Premiera 26.11.2020
Kierownictwo muzyczne Evan-Alexis Christ
Reżyseria Plamen Kartaloff

Po 111 latach od prapremiery w Dreźnie odbyła się pierwsza bułgarska premiera „Elektry”. Tym samym Opera Sofijska dołączy do najbardziej prestiżowych teatrów operowych na świecie, które mają w swoim repertuarze modernistyczne dzieło Richarda Straussa. Pomysł na realizację wyszedł od Plamena Kartaloffa – dyrektora Sofijskiej Opery, który jako reżyser operowy ma w swoim dorobku ponad 180 pro­dukcji dzieł z różnych epok (od baroku, klasycyzmu, romantyzmu do sztuk współ­czesnych). Reżyserując „Elektrę”, dyrektor Kartaloff wprowadził postaci w nowe wymiary wielowarstwowej historii zemsty i nienawiści. Wszystkie role solowe po­wierzono śpiewakom bułgarskim, których wysoki poziom wykonawczy (rolę Elektry tuż po prapremierze okrzyknięto jedną z najbardziej morderczych partii w całym repertuarze operowym!) chwali gościnny dyrygent Evan-Alexis Christ. Również muzycy orkiestry z wirtuozerią sprostali wymogom urozmaiconej partytury. Warto dodać, że przygotowania do premiery w Sofii odbywały się podczas pandemii Covid-19, co zbiegło się w czasie z jubileuszem 130-leciem pierwszego teatru opero­wego w Bułgarii. Inscenizacja „Elektry”, która jest wyjątkowa pod wieloma względa­mi, zagości na festiwalowej scenie w Bydgoszczy. Nie można tego przegapić!


DROGI EVANIE HANSENIE (Dear Evan Hansen)

1.05. godz. 19.00 musical Benjego Paska & Justina Paula/Stevena Levensona
Teatr Muzyczny w Poznaniu
. Premiera 7.09.2024
Kierownictwo muzyczne
Dariusz Tarczewski
Reżyseria
Paweł Szkotak

„Drogi Evanie Hansenie” to historia o tych, którzy czują się niewidzialni. Spektakl porusza tematy, o których chcemy rozmawiać, ale często nie wiemy jak. Dotyka ważnych dziś problemów zdrowia psychicznego nastolatków, depresji, lęków społecznych i uzależnień w świecie mediów społecznościowych. To jednak tak­że pełna ciepła opowieść o sile przyjaźni i budowaniu dobrych relacji, z prostym przekazem: #niejesteśsam.

Musical „Dear Evan Hansen” miał swoją premierę w lipcu 2015 roku w Waszyngtonie i błyskawicznie stał się fenomenem wśród młodych ludzi. Muzykę i słowa napisali Benj Pasek i Justin Paul („La La Land”, „The Greatest Showman”), a scenariusz Steven Levenson. Na deski Teatru Muzyczne­go w Poznaniu musical „Drogi Evanie Hansenie” przeniósł Paweł Szkotak - reżyser doskonale znany bydgoskiej, jak i festiwalowej Publiczności.


PHÉNIX 3.05. godz. 19.00 i VERTIKAL 4.05. godz. 18.00 - spektakle muzyczno-taneczne
La Compagnie Käfig (Francja)
Dyrektor artystyczny i choreografia Mourad Merzouki


DALIBOR

7.05. godz. 19.00 - opera Bedřicha Smetany
Opera im. Leoša Janáčka - Teatr Narodowy w Brnie (Czechy). Premiera 2.02.2024
Kierownictwo muzyczne Tomáš Hanus
Reżyseria Dawid Pountney


LUIZA MILLER. INTRYGA I MIŁOŚĆ

9.05. godz. 19.00 - opera Giuseppe Verdiego
Opera Śląska w Bytomiu. Prapremiera polska 16.11.2024
Kierownictwo muzyczne Marco Guidarini
Reżyseria Frédéric Roels


MAKBET

11.05. godz. 18.00 opera Giuseppe Verdiego
Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie. Premiera 28.06.2007
Kierownictwo muzyczne Wołodymyr Kożukhar
Reżyseria Italo Nunziata


To będzie wyjątkowe otwarcie XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Po raz pierwszy w Polsce „Carmen” w choreografii Johana Ingera wykona Balet Opery Nova w Bydgoszczy. Johan Inger przenosi słynną operę Bizeta do fascynującego świata tańca, by na nowo spojrzeć na historię niebezpiecznej namiętności. To „Carmen”, jakiej nie znacie! Polska premiera baletowa 26 kwietnia - na scenie Opery Nova.

„Carmen”, dzięki pełnemu namiętności dramatowi na podstawie noweli Prospera Meriméego i muzyce jednej z najsłynniejszych oper, do dziś rozpala emocje. Aby sprostać wyzwaniu zmierzenia się z legendą tak mocno zakorzenioną w hiszpańskiej kulturze, Johan Inger zdecydował się ukazać swoją bohaterkę oczami dziecka.

Tym dzieckiem może być każdy z nas, doświadczający przemocy, która, choćby krótka, ma trwały negatywny wpływ na nasze życie i naszą zdolność do nawiązywania więzi z innymi” - wyjaśniał Johan Inger w jednym z wywiadów.

Świeże spojrzenie Johana Ingera na klasyczną opowieść o uwodzeniu i obsesji przenosi XIX-wieczną operę Georges’a Bizeta do współczesnego świata, prezentując zapierający dech w piersiach spektakl baletowy. Choreografia Ingera łączy ruch współczesny z klasycznym, co daje wyjątkowo mocny efekt. 

W uniwersalnej przestrzeni scenicznej dziewięć dużych ruchomych luster tworzy ramy akcji, przenosząc nas z miejskiego placu do niespokojnego umysłu Don José. Groza i złowieszcza atmosfera unoszą się nad sceną dzięki dodatkowej elektronicznej muzyce Marca Alvareza, która uzupełnia klasyczną partyturę Bizeta i Szczedrina, jaka będzie wykonywana na żywo przez Orkiestrę Opery Nova.

Autorski balet „Carmen” Johan Inger stworzył w 2015 roku dla Compañía Nacional de Danza (CND - Madryt). W 2016 roku za chorografię „Carmen” otrzymał prestiżową nagrodę Benois de la Danse. W 2018 roku „Carmen” szwedzkiego choreografa zwyciężyła Venice TV Award w kategorii „Performing Arts”. Przedstawienie zarejestrowane w Théâtre de la Coursive w La Rochelle jest emitowane w telewizji Mezzo.

Od czasu prapremiery CND w Madrycie „Carmen” jest prezentowana na największych scenach świata. Tylko w 2024 roku ten spektakl baletowy z autorską chorografią Johana Ingera miał swoją premierę w: Grecji (Greek National Opera and Ballet), Wielkiej Brytanii (English National Ballet) czy Australii (The Australian Ballet). Do listy premier „Carmen” Ingera dołączy już wkrótce Opera Nova w Bydgoszczy.

Oprac. Justyna Tota, Opera Nova w Bydgoszczy


Bydgoski Festiwal Operowy odbywa się corocznie, począwszy od 1994 roku. To największy w Polsce przegląd najciekawszych dokonań teatrów muzycznych - zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Idea zorganizowania wielkiego operowego festiwalu natchnęła entuzjazmem władze, sponsorów i całą społeczność regionu Pomorza i Kujaw.

Dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców i ludzi kultury z entuzjastami różnorodnych gatunków muzycznych: opery, operetki, musicalu, baletu: klasycznego i nowoczesnego oraz znakomita forma promocji tych sztuk. Tradycją jest, iż pierwszy ze spektakli to premiera w wykonaniu Opery Nova. Kolejne wieczory przeznaczamy na prezentacje zaproszonych Teatrów.

Do tej pory festiwalowa publiczność miała okazję podziwiać tak renomowane zagraniczne zespoły operowe jak: 

Ukraińska Opera Narodowa z Kijowa, Lwowski Teatr Opery i Baletu, Łotewska Opera Narodowa, Moskiewska Opera Kameralna, Sofijska Opera Narodowa, Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu, Teatr Operowy im. Kołobowa z Moskwy czy znakomite rodzime Teatry z Warszawy, Łodzi, Poznania, Krakowa, Gdańska, Wrocławia. 

Wymienić trzeba koniecznie znakomite zespoły specjalizujące się w wykonywaniu muzyki dawnej: Combattimento Consort Amsterdam i La Folia. Bydgoski Festiwal uświetniały swymi występami światowej sławy ansamble taneczne: Akademicki Teatr Baletu Askolda Makarowa z St. Petersburga, belgijski Królewski Balet Flandryjski, Hubbard Street Dance Chicago, Complexions Contemporary Ballet Korea National Ballet Company, hiszpański Ballet Cristina Hoyos, szwedzki Cullbergballet, francuski Ballet du Capitole z Tuluzy, Danza Contemporanea de Cuba, Béjart Ballet Lausanne, Polski Balet Narodowy, The Shanghai Ballet. Solistami spektakli i nadzwyczajnych koncertów były gwiazdy o światowej renomie: Ko Seng Hyoun ,Simone Kermes.

Festiwalom towarzyszyły wystawy, przegląd filmów muzycznych na DVD, a od 2008 r. przegląd oper kameralnych: Operowe Forum Młodych w wykonaniu studentów polskich i zagranicznych uczelni muzycznych.

VOD

Informacje kulturalne, 16.04.2025

Informacje kulturalne, 09.04.2025


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE