Muzeum Współczesne Wrocław, pl. Strzegomski 2, poziom 4.
19.10.2023 – 27.05.2024
Artyści i artystki: Ana María Caballero, Wojciech Doroszuk, Jarosław Fliciński, Paulina Gedymin, Wojciech Gilewicz, Józef Hałas, Adad Hannah, Marcin Harlender, Ryszard Jędroś, Laura Pawela, Yinka Shonibare, Ivona Tau, Andrzej Wasilewski
Kuratorka: Sylwia Kościelniak
Wątkiem przewodnim kolejnej odsłony cyklu Callart będzie obraz i obrazowanie. Wystawa jest punktem wyjścia do indywidualnych rozważań oraz szerszych debat nad przyszłością obrazu i samego człowieka.
Callart3. Wirtualne okno podejmuje problematykę obrazowania i obrazu. W ciągu wieków wędrował on przez rożne media: od ścian, desek, płócien, arkuszy papieru, przez ready mades, przestrzeń miasta i natury, ekrany i czasoprzestrzenie cyfrowe, by aktualnie rozpocząć zupełnie nowy rozdział zdumiewających kreacji wykorzystujących sztuczną inteligencję. Śledząc metamorfozy obrazu, możemy rozpatrywać przekształcenia, jakie następowały w miarę upływu dekad w ludzkiej percepcji. Fascynował on wielu myślicieli i teoretyków. W antyku Platon porównał obraz tworzony przez artystów do lustra odbijającego jedynie idee prawdziwych przedmiotów. W teorii Jacques’a Lacana, francuskiego psychoanalityka, to za sprawą odbicia w lustrze małe dziecko uświadamia sobie swoją podmiotowość, odrębność względem matki. Zwierciadło ma zatem dwie konotacje: z jednej strony, związane jest z naśladownictwem natury (mimesis) i wywoływaniem iluzji, z drugiej – pozwala dostrzec jednostkową tożsamość i rodzącą się samoświadomość. W XV wieku Leone Battista Alberti w swoim dziele De pittura posłużył się metaforą otwartego okna (finestra aperta) jako obrazu – dwuwymiarowej płaszczyzny ograniczonej ramą służącej narracyjnemu przedstawieniu historii. Analizując przemiany zachodzące w ciągu epok, możemy zaobserwować, jak pojedyncze okno przemienia się w nowych mediach – fotografii, filmie, później zaś w interfejsie graficznym komputerowego Windowsa – w okna zróżnicowane i zwielokrotnione.
Przyglądając się historii obrazu w celu odnalezienia głębszych znaczeń i kontekstów, można stwierdzić, że najwłaściwszym początkiem jest sięgnięcie do tradycji. Obrazy, archetypy, alegorie, bohaterowie i oprawcy – tak jak i zwiedzający muzea – zależą od obyczajów i wierzeń konkretnych kręgów kulturowych, których są reprezentantami. Koniec końców dzieło zawsze stara się coś powiedzieć za pomocą języka form wizualnych.
Oprowadzanie kuratorskie: 26.10.2023 | godz. 17:00
Wykład towarzyszący wystawie: 9.11.2023 | godz. 17:00
Wystawa "CALLART3. Wirtualne okno"