Program koncertu wypełni muzyka pisana na skrzypce – jeden z najważniejszych instrumentów w literaturze muzycznej francuskiego baroku.
Skrzypce, mimo swej wielkiej popularności we Francji aż do ostatniej dekady XVII w. były traktowane wyłącznie jako instrument towarzyszący tańcom i sztukom scenicznym. Jego wyjątkowe możliwości techniczne i wyrazowe zaczęto we Francji dostrzegać wraz ze wzrostem zainteresowania muzyką włoską. Około 1695 pierwsi francuscy kompozytorzy (E. C. Jacquet de la Guerre i J. F. Rebel) stworzyli pierwsze sonaty na skrzypce solo i basso continu, powoli odkrywając piękno tego instrumentu. W przeciągu kilkudziesięciu następnych lat skrzypce zdobyły niebywałą popularność we Francji, osłabiając pozycję dominującej dotychczas violi da gamba, wykształcając także własne pokolenie wybitnych skrzypków-wirtuozów, jak J. M. Leclair czy J. Aubert.
Program koncertu został skonstruowany w ten sposób, aby ukazać rozwój solowej muzyki skrzypcowej w sposób chronologiczny, dając słuchaczowi możliwość prześledzenia rozwoju techniki skrzypcowej w literaturze powstałej na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Najwcześniej powstały utwór prezentowany na koncercie to sonata wybitnej kompozytorki E. C. Jacquet de la Guerre (powstała ok. 1695, wydana w 1707 r.), najpóźniejszym to sonata J. M. Leclaira, pochodząca z IV księgi sonat skrzypcowych, wydanej w 1741 r. Skrzypcom towarzyszą instrumenty realizujące partię basso continuo – klawesyn i viola da gamba. Utwory napisane są z niezwykła lekkością, która cechuje francuską muzykę instrumentalną.
Typowe dla niej jest również wykorzystanie tańców, jak gigue, sarabanda, czy chaconne. W późniejszych utworach dominuje akcent wirtuozowski, z wykorzystaniem typowych dla faktury skrzypcowej dwudźwięków, akordów i przebiegów figuracyjnych z bogatym zasobem francuskich ozdobników. Na szczególną uwagę zasługuje Sonnerie du St. Genevieve M. Maraisa, w którym kompozytor w niezwykle efektowny sposób zilustrował brzmienie dzwonów z kościoła św. Genowefy w Paryżu.
W programie utwory:
M. Maraisa, E. C. de la Guerre, J. F. Rebela, J. M. Leclaira i J. Auberta
Wystąpi:
Zespół muzyki dawnej MUSARION:
JUDYTA TUPCZYŃSKA
skrzypce barokowe, kierownictwo artystyczne
ZALEWSKI PAWEŁ
viola da gamba
PATRYCJA DOMAGALSKA-KAŁUŻA
Klawesyn
Miejsce koncertu:
Muzeum Pałac Króla Jana III w Wilanowie
ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16
02-958 Warszawa
Sala Biała
Organizator: Fundacja Ars Chori
Patronat medialny: TVP Kultura
"Barok po francusku. Skrzypce w roli głównej"
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca