Cuda świata: XVII-wieczna angielska Maska
Sobota, 29 października 2022, godz. 18.00
Sala Koncertowa Collegium Copernicanum, ul. Kopernika 1
Wykonawcy:
Hannah Morrison – sopran
Rob Wyn Jones – aktor
Zespół Echo du Danube w składzie:
Elisabeth Seitz – psałterium
Martin Jopp – skrzypce barokowe
Thomas Boysen – lutnia
Johanna Seitz – harfa potrójna
Michele Claude – instrumenty perkusyjne
Christian Zincke – viola da gamba, kierownictwo artystyczne
Program Cuda świata: XVII-wieczna angielska Maska prezentuje muzykę angielską z czasów, gdy na dworze angielskich królów popularne były inscenizacje muzyczne zwane „maskami”. Na dworze angielskim w XVI i XVII wieku organizowano imponujące, trwające niejednokrotnie cały wieczór spektakle muzyczno-taneczne, w których brali udział tancerze, aktorzy, śpiewacy, instrumentaliści, znaczące osobistości, a nieraz nawet sam Król czy Królowa. Najznamienitsi poeci, kompozytorzy, projektanci, choreografowie, technicy i architekci byli angażowani przy realizacji tych spektakularnych, pełnych efektów specjalnych widowisk. Zespół Echo du Danube z pieśni, tańców i poezji angielskiej stworzył swoją własną "Maskę".
Kolekcja pieśni lutniowych Johna Maynarda pt. The XII Wonders of the World (12 cudów świata), w której znaleźć można ironiczne i satyryczne portrety osób i ich zawodów, czasem także konkretnych, znanych osobistości, stała się podstawą kontekstu tematycznego tej nowo zaaranżowanej maski. Poszczególne jej części to sceny obrazujące życie, miłość i śmierć, prawdziwe "cuda świata". Koncert Cuda świata: XVII-wieczna angielska Maska to ciekawe spojrzenie na praktykę muzyczną XVII wiecznej Anglii a jednocześnie ukazanie w jaki sposób historyczne inspiracje mogą stanowić pretekst do kreowania autorskich programów muzycznych. Do realizacji projektu zespół Echo du Danube dobrał interesujący i barwny zestaw instrumentów w połączeniu ze śpiewem.
Christian Zincke
O wykonawcach:
HANNAH MORRISON (sopran)
Islandzko-szkocka sopranistka Hannah Morrison studiowała śpiew i grę na fortepianie w Konserwatorium w Maastricht, ukończyła także Hochschule für Musik Köln oraz uzyskała tytuł „Masters in Music Performance” w London Guildhall School of Music and Drama.
Jej działalność koncertowa zaprowadziła ją do Filharmonii Paryskiej, Royal Albert Hall, Wigmore Hall, Vienna Musikverein, NHK Tokyo oraz festiwali takich jak Tanglewood Festival (USA), Utrecht Oude Muziek Festival i Leipzig Bach Festival.
Współpracuje z Paulem Agnew, Friederem Berniusem, Herbertem Blomstedtem, Peterem Dijkstrą, Sir Johnem Eliotem Gardinerem, Philippem Herreweghe, Václavem Luksem, Christophem Roussetem i Masaakim Suzuki.
Jej wielką pasją jest pieśń. Wystąpiła już gościnnie w Domu Beethovena w Bonn, Kings Place, Filharmonii Kolońskiej, Oxford Festival, Musikfestspielen Potsdam Sanssouci i Wigmore Hall.
Repertuar Hanny Morrison obejmuje szeroki repertuar - od renesansu i baroku do okresu klasycznego i romantycznego, z dziełami takimi jak Stworzenie Świata i Pory Roku Haydna, Paulus Mendelssohna czy Das Paradies und die Peri Schumanna. Niedawno zaśpiewała Knoxville Summer of 1915 Barbera.
ROB WYN JONES (aktor)
Urodzony w Walii RobWyn Jones studiował w École Jacques Lecoq w Paryżu we wczesnych latach 90. i od tamtego czasu występuje na scenie. Od 10 lat jest związany z Ton und Kirschen Theater w Berlinie, kreując główną rolę w 5 z 10 współtworzonych produkcji. Wcześniej, w latach1999 do 2008 występował w Staatstheater Stuttgart i Theater die Tonne w Reutlingen. W tym samym okresie występował z Agora Theater i Tof théâtre w Belgii, jak również ELAN w Walii i we Włoszech. Występował w 33 krajach, używając6 języków, choć głównie francuskiego i niemieckiego. Jest szczęśliwy, iż po 10-letniej przerwie ponownie występuje z Echo du Danube.
ECHO DU DANUBE
„Nazwa wciąż mi się podoba, chociaż niektórzy mają trudności z jej wymówieniem. Termin „echo” jest poetycki, muzyczny i dźwięczny. Echa istnieją w naturze, ale jest w nich coś nieuchwytnego, jakby istniały między dwoma światami. I zawsze kochałem Dunaj, który jest moim domem. Lubię zapraszać znajomych do wspólnego realizowania projektów, planowania, dyskusji o muzyce, opracowywania koncepcji występów, a przede wszystkim wspólnego muzykowania. W ostatnich latach występowaliśmy na wielu festiwalach, czasem w odległych krajach. Wydobyliśmy na światło dzienne muzyczne skarby i spędziliśmy razem cudowny czas. Chciałbym, żeby to trwało dalej.”
Christian Zincke
Od momentu powstania w 1999 r. Echo du Danube zachwyca publiczność na festiwalach i koncertach w Austrii i za granicą. Zespół był gościem tak renomowanych festiwali jak Resonanzen w Wiedniu, Feste Musicali w Kolonii, Carinthian Summer w południowej Austrii, Festiwal Krakowski, Festiwal Szekspirowski w Neuss, MDR Musical Summer oraz Herne Early Music Festival. Grupa dawała cieszące się uznaniem koncerty w całej Europie, a także w Maroku, Libanie i Korei Południowej. Niezwykłe brzmienie i głęboka witalność zespołu zostały udokumentowane w licznych nagraniach płytowych i radiowych dla Accent, Naxos, Hessian Broadcasting Corporation (hr), Bavarian Broadcasting Corporation (BR) i German World Service (DLF). Muzyczne partnerstwo Elisabeth Seitz (psałterium) i Martina Joppa (skrzypce) ukształtowało brzmienie zespołu. W programach Echo du Danube często pojawiają się odkrycia będące wynikiem intensywnych poszukiwań w bibliotekach muzycznych. Grupa postrzega tę pracę jako ważny aspekt ich muzycznego życia i źródło nowej inspiracji.
Zespół włącza do swoich programów muzykę nową i improwizacyjną. Dobrym przykładem jest ich inscenizacja Sepolcro Maria Maddalena Antonia Bertaliego na festiwalu Trigonale w Austrii. 2008: The Wonders of the World: An English Masque została nazwana „CD of the Week” przez niemiecką sieć MDR Figaro. 2011: Sonatae pro diversis instrumentis op 1 Gottfrieda Fingera została nazwana „płytą tygodnia” przez niemiecką sieć BR.
BYDGOSKA SCENA BAROKOWA 2022
Link do wydarzenia: https://fb.me/e/2gaGvFHKp