Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie proponuje nowe odczytanie twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza (1885–1939), jednego z najwybitniejszych i najbardziej wszechstronnych artystów pierwszej połowy XX wieku, filozofa, pisarza i przenikliwego krytyka współczesności w dobie przyspieszenia cywilizacyjnego. Ekspozycja została zorganizowana w ramach obchodów Jubileuszu 160-lecia istnienia MNW.
Nowe konteksty
Wystawa prezentuje twórczość Witkacego poprzez osadzenie jego prac w XX-
-wiecznych i współczesnych kontekstach teoretycznych. Jest próbą
analitycznego ujęcia jego spuścizny. Tradycyjną narrację chronologiczną zastąpi
przegląd tematów ważnych dla samego artysty, obecnych także w sztuce
nowoczesnej. Koncepcja ekspozycji ogniskuje się wokół kategorii takich jak:
kosmos, ruch, ciało, wizja artystyczna, przeżycie metafizyczne, historia i kryzys
kultury. Ważny wątek interpretacji stanowi również nowe spojrzenie na działania
performatywne i paraartystyczne Witkacego.
Pół tysiąca dzieł
Wystawa pokazuje szeroki zakres wykorzystywanych przez Witkiewicza mediów
i strategii artystycznych. Widzowie będą mogli zobaczyć ponad 500 prac –
obrazów, rysunków, pasteli i fotografii ze zbiorów własnych MNW oraz z licznych
muzeów i instytucji w Polsce, a także rzadko prezentowane dzieła z kolekcji
prywatnych. Ekspozycję uzupełnią unikatowe archiwalia i materiały wideo.
W towarzystwie ikon awangardy
Dokonania Witkacego zdradzają głębokie pokrewieństwo ze zjawiskami
artystycznymi, które odegrały kluczową rolę w kulturze europejskiej
dwudziestolecia międzywojennego. Wydobyciu nowych znaczeń i nieznanych
dotąd aspektów jego prac służy zestawienie z wybranymi dziełami czołowych
przedstawicieli sztuki nowoczesnej. Na wystawie w MNW pokażemy zatem
dzieła twórców takich jak: Wassily Kandinsky, Max Ernst, Rudolf Schlichter,
Umberto Boccioni i Marcel Duchamp.
Epoka przyspieszenia
Lata życia Witkacego, zwłaszcza początek XX wieku, to okres intensywnego
przyspieszenia cywilizacyjnego, przełomowych odkryć w różnych dziedzinach
nauki. Gwałtownie rozwijały się wówczas technika i przemysł, co zdaniem artysty
wpływało na proces mechanizacji życia. Nie bez znaczenia pozostawały także
doświadczenia I wojny światowej i rewolucji październikowej. Wszystkie te
czynniki, wywołując głębokie zmiany społeczne, ukształtowały wrażliwość
i artystyczną postawę Witkacego.
Czuły sejsmograf
Witkiewicz był wnikliwym obserwatorem i komentatorem zmian cywilizacyjnych
(dokonujących się pod wpływem postępu technicznego) w różnych sferach życia
– przeobrażeń w polityce, organizacji społecznej, obyczajach i kulturze.
Całokształt refleksji filozoficznej Witkacego wydaje się określać horyzont jego
twórczości artystycznej i literackiej. Jego dzieła rejestrowały rytm przemian epoki,
w której żył. Podejmowały tematykę nowoczesnego życia w sposób aluzyjny,
podporządkowując aktualne doświadczenie historyczne wymogowi
konstrukcyjnej jedności dzieła. Wybory i intuicje Witkacego nierzadko okazują się
prorocze i do dziś aktualne.
Wyzwania konserwatorskie
Około 25 procent dzieł prezentowanych na wystawie to pastele. Technika ta,
chętnie stosowana przez Witkacego, pozwala na szybkie wykonanie
efektownego kolorystycznie obrazu i umożliwia uzyskanie różnorodnych efektów,
zbliżonych zarówno do rysunku, jak i malarstwa. Prosty warsztat, dający artyście
ogromne możliwości, ma jednak swoje wady. Suche farby wykazują silną
tendencję do osypywania się. Zachowanie warstwy malarskiej w dobrym stanie
wymaga specjalnych zabiegów. W ramach przygotowań do wystawy podjęto
zatem szeroko zakrojone prace konserwatorskie. Aż 90 pasteli wymagało
przeprowadzenia prac zabezpieczających. Wyzwaniem była także oprawa
kilkuset obiektów: pasteli, rysunków i fotografii.
Wystawie towarzyszy bogaty program kulturalny i edukacyjny oraz
dwujęzyczna, polsko-angielska publikacja, której autorzy poddają twórczość
Witkacego nowej interpretacji.
Kuratorzy wystawy: Zofia Machnicka / Muzeum Narodowe w Warszawie,
Paweł Polit / Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt ekspozycji: Jarosław Kozakiewicz
Wystawa pod Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego. Jej realizacja była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
"Witkacy", fot. Bartosz Bajerski, MNW
Wystawę wspierają: Mecenas Muzeum PKN Orlen, Partner Strategiczny
Muzeum PZU oraz Partnerzy Muzeum Totalizator Sportowy i PKP Intercity.
Obchody Jubileuszu 160-lecia Muzeum Narodowego w Warszawie wspiera
Patron Roku Jubileuszowego PGE Polska Grupa Energetyczna.