W ponadpięćdziesięciopięcioletniej historii Teatru Telewizji powstało dla tej sceny kilka tysięcy przedstawień. Większość w nich zachowała się w telewizyjnym archiwum, stanowiąc niepowtarzalną w skali światowej kolekcję.
Redakcja Teatru Telewizji postanowiła przypomnieć najwybitniejsze spektakle tej kolekcji i przy okazji spełnić oczekiwania widzów proszących o powtórzenie najbardziej wartościowych, ulubionych przedstawień. Wyboru dokonali członkowie specjalnie w tym celu powołanej Akademii Teatru Telewizji, złożonej z ludzi kultury, sztuki, nauki i biznesu. Wyłonili oni 100 tytułów – Złotą setkę – najlepszych i najważniejszych spektakli zrealizowanych przez najciekawszych polskich reżyserów teatralnych i filmowych, z wybitnymi, niezapomnianymi kreacjami naszych najlepszych aktorów.
Na złotej liście znalazły się realizacje dzieł klasyków polskich i obcych, utwory współczesnych autorów rodzimych i obcojęzycznych, lekkie komedie i wielkie narodowe dramaty. Inscenizacje, takie jak „Dziady” Swinarskiego, „Noc listopadowa” Wajdy, „Trzy siostry” Bardiniego, „Do piachu” Kutza, „Niech sczezną artyści” Kantora, „Kartoteka” i Swinarskiego, i Kieślowskiego czy jedne z najnowszych – „Kartoteka rozrzucona” Kutza i „Kalkwerk"” Lupy, stanowią bez wątpienia kanon telewizyjnej sceny, zarówno dramaturgiczny, jak i realizacyjny. Niestety, ze względów technicznych do złotej kolekcji nie weszły najstarsze przedstawienia z lat 50.
Spektakle Złotej setki stały się zaczątkiem Narodowej Wideoteki Teatru Telewizji. Przekazane 15 listopada przez Telewizję Polską kasety wideo znajdują się w Zakładzie Zbiorów Dźwiękowych i Audiowizualnych Biblioteki Narodowej.
Co roku Teatr Telewizji przygotowuje wiele nowych, ciekawych i wartościowych przedstawień. Powstaje więc kolejna Złota setka...
Lista stu najlepszych w historii Teatru Telewizji przedstawień teatralnych, wytypowanych w sierpniu 1999 r. przez Akademię Teatru Telewizji.
P. Shaffer „Amadeus” cz. I i II (M. Wojtyszko, 1993)
S. Mrożek „Ambasador” (E. Axer, 1997)
J. Głowacki „Antygona w Nowym Jorku” (K. Kutz, 1994)
J. Giraudoux „Apollo z Bellac” (A. Hanuszkiewicz, 1958)
J. Kesselring „Arszenik i stare koronki” (M. Englert , 1975)
B. Jasieński „Bal manekinów” (J. Warmiński, 1979)
M. Frish „Biedermann i podpalacze” (E. Axer, 1964)
F. Dostojewski „Bracia Karamazow” (J. Krasowski, 1969)
S. Grochowiak „Chłopcy” (T. Jaworski, 1966)
E. Rostand „Cyrano de Bergerac” (K. Zaleski, 1981)
A. Miller „Czarownice z Salem” (Z. Hübner, 1978)
A. Fredro „Damy i huzary” (O. Lipińska, 1973)
T. Różewicz „Do piachu...” (K. Kutz, 1990)
Molier „Don Juan” (L. Wosiewicz, 1995)
A. Mickiewicz „Dziady” cz.I i II (K. Swinarski, 1983)
A. Mickiewicz „Dziady” cz.I i II (J. Englert, 1997)
T. Kantor „Dziś są moje urodziny” (T. Kantor, 1992)
F. Brukner „Elżbieta Królowa Anglii” (L. Adamik, 1984)
S. Mrożek „Emigranci” (K. Kutz, 1995)
A. Strindberg „Eryk XIV” (J. Gruza, 1979)
W. Gombrowicz „Ferdydurke” (M. Wojtyszko”, 1985)
R. Harwood „Garderobiany” (M. Wojtyszko, 1991)
W. Shakespeare „Hamlet” (A. Wajda, 1992)
H. Ibsen „Hedda Gabler” (J. Świderski, 1974)
G. Zapolska „Ich czworo” (T. Zygadło, 1977)
J. W. Goethe „Ifigenia w Taurydzie” (E. Axer, 1965)
J. Drda „Igraszki z diabłem” (T. Lis, 1979)
T. Bernhard „Immanuel Kant” (K. Lupa, 1997)
W. Gombrowicz „Iwona, księżniczka Burgunda” (Z. Hübner, 1987)
T. Dorst „Ja, Feuerbach” (T. Łomnicki, 1990)
T. Bernhard „Kalkwerk” (K. Lupa, 1998)
B. Brecht „Kariera Artura Ui” (J. Gruza, 1973)
T. Różewicz „Kartoteka” (K. Swinarski, 1967)
T. Różewicz „Kartoteka” (K. Kieślowski, 1979)
T. Różewicz „Kartoteka rozrzucona” (K. Kutz, 1998)
H. von Kleist „Kasia z Heilbronnu” (J. Jarocki, 1995)
R. Chandler „Kłopoty to moja specjalność” (M. Piwowski, 1978)
P. Barz „Kolacja na cztery ręce” (K. Kutz, 1990)
J. Słowacki „Kordian”cz.I (J. Englert, 1994)
J. Słowacki „Kordian”cz.II (J. Englert, 1994)
S. Mrożek „Krawiec” (M. Kwieciński, 1997)
J. Słowacki „Ksiądz Marek” (K. Nazar, 1998)
S. Grochowiak „Lęki poranne” (T. Zygadło, 1978)
A. de Musset „Lorenzaccio” (A. Holland, L. Adamik, 1978)
A. Gelman „Ławeczka” (M. Wojtyszko, 1988)
B. Brecht, K. Weill „Mahagonny” (K. Zaleski, 1985)
S.I. Witkiewicz „Matka” (J. Jarocki, 1976)
B. Brecht „Matka Courage” (L. Zamkow, 1974)
J. Słowacki „Mazepa” (G. Holoubek, 1969)
A. Fredro „Mąż i żona” (B. Korzeniewski, 1973)
Molier „Mieszczanin szlachcicem” (J. Gruza, 1969)
S. Mrożek „Miłość na Krymie” (E. Axer, 1998)
Z. Skowroński „Mistrz” (J. Antczak, 1972)
M. Bułhakow „Molier, czyli zmowa świętoszków” (M. Wojtyszko, 1981)
G. Zapolska „Moralność pani Dulskiej” (T. Zygadło, 1992)
Z. Krasiński „Nie-Boska komedia” (Z. Hübner, 1982)
T. Kantor „Niech sczezną artyści” (T. Kantor, 1988)
K. H. Rostworowski „ Niespodzianka” (J. Świderski, 1978)
T. Kantor „Nigdy tu już nie powrócę” (T. Kantor, 1990)
S. Wyspiański„Noc listopadowa” (A. Wajda, 1978)
A. Strindberg „Ojciec” (J. Maciejowski, 1991)
J. Kitowicz „Opis obyczajów, czyli jak zwyczajnie...” (M. Grabowski, 1990)
Ch. Hampton „Opowieści Hollywoodu” (K. Kutz, 1986)
S. Beckett „Ostatnia taśma” (A. Libera, 1989)
W. Shakespeare „Otello” (A. Chrzanowski, 1981)
M. Gogol „Ożenek” (E. Bonacka, 1976)
A. Mickiewicz „Pan Tadeusz” (A. Hanuszkiewicz, 1970)
J. Potocki „Parady” (K. Zaleski, 1978)
A. Czechow „Płatonow”(A. Domalik, 1992)
S. Mrożek „Portret”(K. Dejmek, 1990)
W. Shakespeare „Poskromienie złośnicy” (Z. Hübner, 1971)
F. Kafka „Proces” (A. Holland, L. Adamik, 1980)
B. G. Shaw „Profesja pani Warren” (A. Bardini, 1971)
I. Brešan „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” (O. Lipińska, 1985)
T. Różewicz „Pułapka” ( S. Różewicz, 1990)
M. Gogol „Rewizor” (J. Gruza, 1977)
W. Shakespeare „Ryszard III” (F. Falk, 1989)
N. Erdman „Samobójca” (K. Kutz, 1989)
J. Słowacki „Sen srebrny Salomei” (K. Nazar, 1994)
J. Conrad „Spiskowcy” (Z. Hübner, 1987)
G. Salvatore „Stalin” (K. Kutz, 1992)
G. Sapiro „Szalbierz” (T. Wiszniewski, 1990)
T. Williams „Szklana menażeria” (J. Antczak, 1963)
W. Gombrowicz „Ślub” (J. Jarocki, 1992)
A. Fredro „Śluby panieńskie” (A. Łapicki, 1986)
A. Miller „Śmierć komiwojażera” (K. Karabasz, 1980)
Molier „Świętoszek” (Z. Hübner, 1971)
W. Gombrowicz „Trans-Atlantyk” (M. Grabowski, 1991)
U. Betti „Trąd w pałacu sprawiedliwości” (G. Holoubek, 1970)
A. Czechow „Trzy opowiadania” (G. Towstonogow, 1966)
A. Czechow „Trzy siostry” (A. Bardini, 1974)
S. I. Witkiewicz „W małym dworku” (Z. Hübner, 1970)
S. Wyspiański „Warszawianka” (A. Łapicki, 1978)
A. Nowaczyński „Wielki Fryderyk” (J. Gruda, 1981)
T. Kantor „Wielopole, Wielopole” (T. Kantor, 1984)
F. Dürrenmatt „Wizyta starszej pani” (J. Gruza, 1971)
A. Czechow „Wujaszek Wania” (A. Bardini, 1980)
S. Wyspiański „Wyzwolenie” (K. Swinarski, 1980)
F. Dostojewski „Zbrodnia i kara” (A. Wajda, 1987)
A. Fredro „Zemsta” (J. Świderski, 1972)
P. Calderon de la Barca „Życie jest snem” (J. Jarocki, 1987)