druga-edycja-eufonii-muzyka-europy-srodkowowschodniej-roznych-epok-i-stylow

Druga edycja Eufonii - muzyka Europy Środkowo-Wschodniej różnych epok i stylów

Od 15 do 23 listopada za sprawą II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie, stworzonego przez Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa stanie się stolicą muzyki wielu kultur.

Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to blisko 640 artystów z 20 państw, 15 koncertów, 8 orkiestr, 3 prapremiery, 7 polskich premier, a to wszystko w zaledwie 9 dni. Wydarzenia festiwalowe, utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych odbędą się m.in. w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim, czy Teatrze Palladium.

Eufonie prezentują muzykę różnych epok i stylów. Oferta programowa jest bogatsza i bardziej różnorodna w porównaniu z pierwszą edycją. Rok temu coś dla siebie znaleźli zarówno miłośnicy muzyki klasycznej, współczesnej jak i elektronicznej. Natomiast w tegorocznym programie organizatorzy wytyczają nowe ścieżki i wzbogacają repertuar o kolejne nurty muzyczne. Podczas Eufonii usłyszymy muzykę polską i środkowo-europejską w interpretacji wybitnych artystów światowego formatu. Na festiwalowych scenach pojawią się uznani twórcy z naszego regionu, a także soliści i zespoły z innych części świata m.in. Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Luksemburga czy Hiszpanii. Prezentowany w tym roku program umożliwi publiczności nie tylko szersze zapoznanie się z repertuarem i wykonawstwem muzycznym naszych sąsiadów, ale również krajów dotąd nieprezentowanych na Festiwalu: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Gruzji, Litwy, Łotwy czy też Mołdawii.

Ważną częścią tegorocznych Eufonii są dzieła zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, które będą miały swoje prapremiery podczas Festiwalu: Pieśń o Śmierci – wyjątkowe widowisko na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, przygotowane specjalnie na Eufonie przez Adama Struga z zespołem Monodia Polska oraz aktora Jana Frycza, czy performance Zaklęcia, stworzony przez kompozytorkę muzyki elektronicznej Aleksandrę Bilińską, wokalistkę Weronikę Grozdew-Kołacińską i choreografa Jacka Przybyłowicza. Autorskimi interpretacjami dzieł Wojciecha Kilara, pod wymownym tytułem Conversations with Wojciech Kilar, z pewnością zaskoczy nas Francesco Tristano – zafascynowany elektroniką kompozytor i wirtuoz fortepianu, który uwodzi publiczność swoimi performance’ami muzycznymi, łączącymi pozornie przeciwne style. Na jednej ze scen Eufonii wystąpi też niezrównany amerykański klarnecista David Krakauer, znany na całym świecie z wykonań muzyki klezmerskiej, oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. Z orkiestrą Filharmonii Narodowej kompozycje Dymitra Szostakowicza i Mieczysława Wajnberga zagra jako solista Gidon Kremer. Usłyszymy też polskie prawykonania kompozycji m.in. Arvo Pärta. Muzyka elektroniczna wciąż pozostaje jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się gatunków muzyki współczesnej, zarówno w swojej akademickiej, jak i klubowej odsłonie. Dlatego też, podążając za ubiegłoroczną edycją Festiwalu, podczas Eufonii nie mogło zabraknąć elektroniki w jej rozmaitych formach, reprezentowanych przez czołowych przedstawicieli nowej elektroniki z Ukrainy czy litewski zespół performatywny Synaesthesis. Jednym z ważnych wątków tegorocznej odsłony Festiwalu jest 450. rocznica zawarcia Unii Lubelskiej, która stała się inspiracją do wystawienia koncertowej wersji opery Leonarda Vinci – Gismondo, re di Polonia w znakomitym wykonaniu czołowych solistów oraz niezastąpionej {oh!} Orkiestry Historycznej, w wyjątkowej scenerii Zamku Królewskiego w Warszawie. Gismondo, re di Polonia, której akcja toczy się w Warszawie, to jedna z nielicznych oper XVIII w. wykorzystująca historię dalekiej dla Włochów Rzeczypospolitej, a tytułowy Gismondo to Zygmunt II August.

VOD

Koło pióra, 14.03.2019

Scena klasyczna, Fair Play Quartet


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE