23-letni-festiwal-opery-krakowskiej-poruszy-w-czerwcu

23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej (po)ruszy w czerwcu!

Premiera „Kandyda” Leonarda Bernsteina, powrót „Cyrulika sewilskiego” i cztery wielkie koncerty – tak w skrócie przedstawia się program Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, który odbędzie już po raz dwudziesty trzeci (7 - 29 czerwca 2019). Festiwal od lat gromadzi liczną publiczność i gwiazdy sceny operowej.

KANDYD

„Kandyd” (1956-88) obok „West Side Story” (1957) należy do najpopularniejszych utworów, napisanych dla teatru muzycznego przez Leonarda Bernsteina. Reżyserii tego dzieła podjął się Michał Znaniecki i jest to jego szósta, po „Don Giovannim”, „Eugeniuszu Onieginie”, „Miłości do trzech pomarańczy”, „Królu Rogerze” i „Opowieściach Hoffmanna”, realizacja specjalnie tworzona dla Opery Krakowskiej. Muzycznie premierę przygotowuje Sławomir Chrzanowski, dyrygent o bogatym dorobku, mający w biografii koncerty w sławnej Carnegie Hall w Nowym Jorku czy współpracę z Chicago Philharmonic. Po raz pierwszy z Michałem Znanieckim współpracować będzie Jarosław Staniek, nagradzany tancerz i choreograf. Premiera 7 czerwca będzie zarazem inauguracją Festiwalu. Kolejne spektakle 8, 9, 11, 14, 15 i 16 czerwca.

NAKŁOŃ UCHA TWEGO PANIE

„Nakłoń ucha Twego Panie – pieśni Stanisława Moniuszki” to tytuł koncertu, który odbędzie się 15 czerwca o godzinie 20:00 w Kościele na Skałce, w ramach krakowskiej Nocy Teatrów. Jego głównym motywem będzie liryka wokalna Moniuszki zawarta w „Śpiewniku domowym”. Opera chce w ten sposób przypomnieć krakowskiej publiczności o cennym dorobku religijnym kompozytora. W świątyni wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek i Jacek Ozimkowski. Artystom będzie akompaniować Arkadiusz Bialic na organach i Olga Tsymbaluk na fortepianie. Koncert uświetni recytacja Psalmów w wykonaniu Anny Polony, wybitnej aktorki teatralnej i filmowej. Organizatorem koncertu jest Gmina Miasto Kraków, bezpłatne wejściówki na spektakl można odbierać od 12 maja.

DIALOG MISTRZÓW – MAHLER I STRAUSS

Dwaj giganci późnego romantyzmu – kompozytorzy przełomu wieków byli jak dwa konary ogromnego drzewa, które choć wyrosły z tego samego wagnerowskiego pnia, rozwinęły się w różnych kierunkach – Gustaw Mahler i Ryszard Strauss spotkają się znowu podczas koncertu „Dialog Mistrzów” w Muzeum Lotnictwa Polskiego
19 czerwca. Zabrzmią między innymi „Adagietto” z V Symfonii Malhera oraz jego „Kindertotenlieder” w wykonaniu Adama Szerszenia, a „Cztery ostatnie pieśni” Straussa zaśpiewa Katarzyna Oleś-Blacha. Opera nieraz współpracowała z Muzeum Lotnictwa – odbyły się tam koncerty cykli takich jak „Pieśń – Teatr Słowa” czy „Wielkie Chóry Wielkich Oper” i gromadziły liczną widownię.

ARIE OPER ŚWIATA w moniuszkowskim wydaniu

Koncerty „Arie Oper Świata” są stałym punktem Letniego Festiwalu. W tym roku będą poświęcone Stanisławowi Moniuszce w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Moniuszki i odbędą się w miejscu tętniącym pulsem dziejów naszej Ojczyzny – Dziedzińcu Arkadowym na Wawelu. W „Ariach Oper Świata” występowali artyści tej miary, co Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński czy Edyta Kulczak. Dwa wieczory na Wawelu, 23 i 24 czerwca, będą miały charakter uroczystej, moniuszkowskiej gali operowej. Obok dobrze utrwalonych w świadomości melomanów arii „Strasznego dworu” czy „Halki”, zabrzmią także mniej znane fragmenty oper „Verbum nobile”, „Hrabina” czy „Beata”. Zaśpiewają znakomici soliści – Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Ewa Vesin, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń i Wojciech Gierlach. Towarzyszyć im będzie Balet, Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, a całość uświetni specjalny występ gościnny Baletu Opery Narodowej.

WIELKIE CHÓRY WIELKICH OPER

Chór Opery Krakowskiej będzie pierwszoplanowym bohaterem koncertu „Wielkie Chóry Wielkich Oper” na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu
26 czerwca. W programie znajdą się dzieła Jacquesa Offenbacha, Giacoma Pucciniego, Ruggera Leoncavallo czy Georgesa Bizeta. Wraz z Chórem i Orkiestrą wystąpi także trójka wybitnych solistów – Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i Mariusz Godlewski, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk. Koncerty pod hasłem „Wielkie Chóry Wielkich Oper” odbywały się już w 2012, 2013, 2014 oraz 2015 roku i przyciągały wielu miłośników muzyki. Zyskały także przychylne recenzje. Anna Woźniakowska pisała dla „Dziennika Polskiego”: „Walorem koncertu (być może największym) był poziom poszczególnych prezentacji. (…) zróżnicowanie artykulacji, bogactwo niuansów dynamicznych w śpiewie chóru było imponujące.”

23  Letni Festiwal Opery Krakowskiej, afisz repertuarowy

23 Letni Festiwal Opery Krakowskiej, afisz repertuarowy

Powrót CYRULIKA SEWILSKIEGO

28 i 29 czerwca „Cyrulik sewilski ” powróci na deski Opery Krakowskiej. W południowym słońcu i w porywających melodiach arii i ansambli Rossiniego Letni Festiwal znajdzie swoją gorącą pointę. „Cyrulik…” to opera buffa, która uznana jest za niedościgniony wzór gatunku. Składa się na to piękna muzyka i „niewyczerpane zasoby teatralnego humoru”, jak pisze Piotr Kamiński w książce „Tysiąc i jedna opera”. Kierownictwo muzyczne nad operą Rossiniego sprawuje Tomasz Tokarczyk, za reżyserię odpowiada wybitny aktor teatralny i filmowy, reżyser i pedagog Jerzy Stuhr. „Premiera (…) zyskała entuzjastyczne przyjęcie. I przyznać należy, że w pełni zasłużone” - pisał red. Adam Czopek. „Przedstawienie wyreżyserowane przez Jerzego Stuhra ma wartkie tempo i dobrą dynamikę scen zbiorowych, przez co bawi od pierwszego do ostatniego momentu”.

Bilety na wydarzenia festiwalowe do nabycia w Kasie Opery w cenie 28-140 zł.

VOD

Informacje kulturalne, 31.12.2023

Informacje kulturalne, 30.12.2023


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE