wiosna-filmow-czyli-to-co-najlepsze-ze-swiatowych-festiwali

Wiosna Filmów, czyli to co najlepsze ze światowych festiwali

70 filmów z całego świata, w tym polskie prapremiery. W Warszawie rozpoczął się 22. Festiwal Wiosna Filmów. Wśród propozycji są m.in. ostatni film niedawno zmarłego Andrzeja Żuławskiego pt. „Kosmos” oraz zwycięzca Berlinale, dokument „Fuocoammare. Ogień na morzu”.

Festiwal potrwa do 24 kwietnia, filmowe projekcje odbywają się w warszawskich kinach Praha i Apolonia. Ponad połowa filmów, które znalazły się w programie, pokazana będzie na polskich ekranach po raz pierwszy.

Dokument „Fuocoammare. Ogień na morzu” opowiada o Lampeduzie, maleńkiej wyspie należącej do Włoch. To miejsce, przez które przewijają się dziesiątki tysięcy uchodźców z Afryki. Reżyser Gianfranco Rosi opowiada o migrantach i o rdzennych mieszkańcach Lampeduzy, która jeszcze niedawno słynęła tylko ze swoich pięknych plaż.

W programie festiwalu jest też inny dokument Rosiego, czyli „Rzymska aureola”, za który dostał główną nagrodę na festiwalu w Wenecji.

„Kosmos” w reż. Andrzeja Żuławskiego jest adaptacją książki Witolda Gombrowicza pod tym samym tytułem. Na festiwalu w Locarno nagrodzono Żuławskiego za reżyserię.

„Kosmos” wyprodukowany został we Francji. Akcję Żuławski przeniósł do współczesności, na portugalską prowincję.

Festiwalowi widzowie będą mogli spotkać się z filmowcami. Są to m.in. Lionel Baier, reżyser pokazywanej w ubiegłym roku m.in. na festiwalach w Cannes, Locarno i Montrealu „Pychy” (La vanité) oraz Marta György-Kessler, reżyserka obsypanego nagrodami dokumentu o Hannah Nydahl, kobiecie, dzięki której buddyzm tybetański stał się znany na Zachodzie – „Hannah: Buddhism's untold journey”. Obecni będą także twórcy polskich filmów – m.in. „Córek dancingu”, „Chemii” oraz „Moich córek krów”.

Program składa się z filmów, które uczestniczyły w konkursach najważniejszych światowych festiwali oraz tych, które zostały zauważone przez Europejską Akademię Filmową i Amerykańską Akademię Filmową.

W tym roku festiwal zaprasza na cykl pt. „Konfrontacje i uniki – labirynty rozliczeń z nazizmem we współczesnej kinematografii niemieckiej”. W jego ramach pokazane zostaną filmy: „Lore” reż. Cate Shortland, „Labirynt kłamstw” reż. Giulio Ricciarelli, „Feniks” reż. Christian Petzold, „Fritz Bauer kontra państwo” reż. Lars Kraume oraz “Hannah Arendt” reż. Margarette von Trotta. Po każdym z filmów odbędzie sie panel dyskusyjny.

Filmem otwarcia festiwalu jest „Subtelność” reż. Christian Vincent. Film dostał na festiwalu w Wenecji nagrodę za scenariusz. Krytycy nazywają Vincenta spadkobiercą francuskiego mistrza poetyckiego kina Erica Rhomera. W „Subtelność” dramat sądowy splata się z opowieścią o miłości. Bohaterem jest sędzia Michel Racine (Fabrice Luchini), który musi wydać wyrok w dość skomplikowanej sprawie. W trakcie procesu spotyka swoją dawną przyjaciółkę. Powracają wspomnienia sprzed lat. Tych dwoje znowu się do siebie zbliża. Pod wpływem romansu sędzia zaczyna patrzeć na świat zupełnie inaczej.

Festiwalowe projekcje podzielone są na sekcje: Docenione przez krytykę – tu m.in. znakomity turecki „Mustang”; Faworyci publiczności – m.in. indyjska „Umirka”, film, któremu publiczność festiwalu „Sundance” przyznała swoją nagrodę; Mistrzowie reżyserii – w tej sekcji „Kosmos” Andrzeja Żuławskiego; Nagrodzone kreacje aktorskie – m.in. „Moja miłość” z nagrodzoną w Cannes Emmanuelle Bercot; Oklaski dla scenarzysty – m.in. „Opiekun” reż. Michel Franco, którego scenariusz doceniono w Cannes; Polskie kino na świecie; Rewelacje festiwali – m.in. doceniony na wielu festiwalach muzyczny dokument Carlosa Saury „Argentyna, Argentyna”; Triumfatorzy – m.in. „Fuocoamare. Ogień na morzu”.

TVP Info

VOD

Koło pióra, 14.03.2019

Scena klasyczna, Fair Play Quartet


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE