Już 7 września w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki po raz siódmy zostanie otwarta wystawa konkursowa Spojrzenia – Nagroda Deutsche Bank. Będą na niej pokazane prace pięciu artystów nominowanych do tego najważniejszego polskiego wyróżnienia w dziedzinie sztuk wizualnych. Zwycięzcę konkursu poznamy podczas gali 22 października.
Na tegorocznej wystawie konkursowej zobaczymy prace Alicji Bielawskiej, Ady Karczmarczyk, Piotra Łakomego, Agnieszki Piksy oraz Izy Tarasewicz. To jedni z najciekawszych polskich artystów poniżej 36 roku życia. Część z nich ma już na koncie wystawy w najważniejszych instytucjach sztuki współczesnej w kraju. Na zwycięzcę czeka nagroda wysokości 15000 euro.
Wystawa pokazuje ważne zjawiska rodzimego rynku młodej sztuki na przestrzeni mijających dwóch lat. Mimo różnic dzielących prezentowanych na niej artystów dostrzegalne są podobieństwa w myśleniu o formie, przestrzeni czy roli widza w procesie twórczym.
Prace Alicji Bielawskiej można określić mianem „poezji przedmiotów”. Prezentowane na wystawie instalacje mają przypominać znane nam przedmioty, budzić wspomnienia. Artystka wyrywa je z kontekstu codzienności i myślowych schematów, abyśmy musieli dookreślić je sami. Prace nie odnoszą się do konkretnych narracji, historii i anegdot – Bielawską interesuje indywidualne doświadczenie widza.
Ada Karczmarczyk jako artystka totalna konsekwentnie buduje swoją tożsamość katolickiej supergwiazdy muzyki pop. Podczas wystawy zaprezentuje najnowszy projekt „Oblubienice” – podejmujący temat kobiecej natury Kościoła. Odwołując się do cytatów z Biblii, kreuje wizerunki Kościołów katolickiego, protestanckiego i prawosławnego, akcentując różnice między nimi. Swój najnowszy projekt traktuje jako rozszerzenie misji ewangelizacyjnej o kontekst ekumeniczny.
Prezentowana na wystawie instalacja Piotra Łakomego nawiązuje do utopijnego, nigdy niezrealizowanego projektu życia Fredericka Kieslera „Nieskończony dom”. Znajdziemy w niej m.in. dostosowany do wysokości człowieka, pulsujący w rytm oddechu namiot. Wyraźnie widać tu wpływ Kieslerowskich idei postrzegania architektury jako ludzkiego organizmu. Pojawiające się w wielu projektach artysty światło staje się czynnikiem budującym i określającym architekturę. Praca podsumowuje dotychczasowe poszukiwania formalne i teoretyczne artysty.
Agnieszka Piksa porusza się na granicy słowa i wizualności, tworząc rysunki narracyjne, autorskie komiksy i eseje wizualne. W prezentowanych na Spojrzeniach „Tropach” sampluje swoje dwie wystawy „Dylatacje” i „Chmury pojęć”. Za pomocą diagramów i wykresów pojęciowych artystka próbuje uporządkować chaotyczną rzeczywistość, opisać nieopisywalne. Tytuł wystawy odnosi się zarówno do procesu śledzenia, jak i terminu muzycznego oznaczającego rodzaj utworu rozwijającego istniejący już wątek.
Iza Tarasewicz traktuje proces twórczy jako narzędzie zdobywania wiedzy – tworzone przez nią obiekty ulegają nieustannym przekształceniom, dostarczając nowych informacji. Na wystawie zobaczymy najnowszy projekt artystki – „TURBA, TURBO”. Instalacja skoncentrowana jest wokół teorii chaosu. Punktem wyjścia do niej stał się modernistyczny, okrągły kwietnik, którego formę Tarasewicz skojarzyła z Wielkim Zderzaczem Hadronów. Projekt ma formę otwartą i – podobnie jak ostatnie prace artystki – nigdy nie będzie projektem skończonym.
Spojrzenia mają promować artystów w Polsce i poza jej granicami. W swojej 12-letniej historii (nagroda przyznawana jest co dwa lata od 2003 roku) stały się istotnym przeglądem zjawisk w młodej polskiej sztuce. Laureaci poprzednich edycji są dzisiaj uznanymi reprezentantami świata artystycznego. Prace części z nich można oglądać w prestiżowych galeriach i instytucjach sztuki na całym świecie, w tym m.in. MoMA w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie czy na Biennale Sztuki w Wenecji.
Tradycyjnie przyznana zostanie także nagroda publiczności. Na swojego faworyta będzie można głosować podczas wystawy prac nominowanych w Zachęcie.
Nominowani artyści:
Alicja Bielawska (1980) — tworzy rzeźby, rysunki i książki artystyczne. Za materiały służą jej m.in. tkanina, metalowe stelaże, drewno i modelina. Chociaż powstałe z nich obiekty przypominają przedmioty znane z codziennego życia, artystka niejednokrotnie zaburza ich proporcje i skalę. Interesuje ją to, co dzieje się z pamięcią i percepcją odbiorcy w zetknięciu z jej pracami.
Ada Karczmarczyk (1985) — artystka multimedialna, performerka, blogerka, kompozytorka i piosenkarka. W swojej twórczości swobodnie łączy elementy z porządków popkultury, duchowości i sztuki. Nagrywa utrzymane w popowej stylistyce i przeładowane chrześcijańską symboliką wideoklipy, dla których inspiracją jest twórczość Beyoncé, Madonny, Lady Gagi czy Katy Perry. Swoją działalność artystyczną traktuje jako utrzymaną w awangardowej konwencji misję ewangelizacyjną.
Piotr Łakomy (1983) — artysta sztuk wizualnych, odwołujący się to tradycji minimalizmu oraz eksplorujący granice malarstwa, realizuje instalacje reagujące na zastaną architekturę. W swojej twórczości przejawia krytyczne podejście do współczesności, ilości informacji, otaczających nas materiałów i technologii. Używając oświetlenia i materiałów reagujących na ruch, wprowadza widza w proces tworzenia się przestrzennych układów/kompozycji w konkretnej przestrzeni i czasie.
Agnieszka Piksa (1983) — artystka sztuk wizualnych, rysowniczka. Jest autorką komiksów, ilustracji i murali. W swoich pracach cytuje literaturę piękną na równi z naukową, grając znaczeniami i nieporozumieniami. Interesuje ją zarówno tradycyjna narracja, jak i eksperymenty lingwistyczne.
Iza Tarasewicz (1981) — rzeźbiarka, rysowniczka, performerka. Tworzone przez artystkę obiekty i ich aranżacje wymykają się opozycji naturalne/sztuczne. Artystka w ramach kompleksowych praktyk interpretacji, gromadzenia, dekonstrukcji i reorganizacji systemów materialnych, społecznych, historycznych oraz ideologicznych z uwagą testuje i przetwarza proste materiały takie jak glina, gips, beton, złoto, stal, szkło, asfalt, tłuszcz zwierzęcy, skóra, futro, jelita, plastelina, włókna roślinne, pyłek roślinny i popiół. Jej prace często kojarzone są z hylozoizmem (opartym na przekonaniu, że wszelka materia jest ożywiona).
[na podstawie tekstu Post Brothers]
Spojrzenia 2015
Spojrzenia 2015 – Nagroda Deutsche Bank
Kuratorki: Katarzyna Kołodziej, Magdalena Komornicka
Organizatorzy: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Deutsche Bank Polska S.A. i Deutsche Bank AG
Wystawa: 8 września – 15 listopada 2015
Wernisaż: 7 września 2015, godz. 19
Ogłoszenie zwycięzcy: 22 października 2015