miedzynarodowy-festiwal-muzyki-dawnej-im-julitty-slendzinskiej-julliet-em-festival

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej (Julliet EM Festival)

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej jest pierwszą w regionie imprezą cykliczną o międzynarodowym charakterze, poświęconą profesjonalnemu wykonawstwu muzyki dawnej. Festiwal, będący jednym ze stałych punktów w rocznym programie działań kulturotwórczych Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku, nawiązuje do postaci Donatorki otwartego w 1992 roku monograficznego muzeum rodu artystów z Wilna.

Julitta Sleńdzińska – klawesynistka i pianistka, pedagog PWSM – to postać zasłużona dla polskiej muzyki dawnej i jedna z prekursorek gry na instrumentach historycznych w Polsce.
W roku 1994, w wyniku scalania kolekcji, do Galerii trafił klawesyn Donatorki muzeum i Patronki Festiwalu – instrument firmy Zuckermann, który w latach 80. był jednym z pierwszych dostępnych w kraju tzw. „kopii” instrumentu historycznego. Dzięki obecności klawesynu, w Białymstoku zaczyna być regularnie prezentowana muzyka na instrumentach dawnych. Obok recitali klawesynowych, stopniowo w programie czwartków i niedziel w Galerii zaczynają pojawiać się koncerty kameralne z udziałem historycznego instrumentarium. Na cykl koncertów adwentowych i wielkopostnych przyjeżdżają skrzypkowie, wiolonczeliści, fleciści, oboiści grający na historycznych wersjach tych instrumentów. Forum Muzyki Angielskiej oraz projekt edukacyjno-popularyzatorski Barokowy Białystok są kolejnym krokiem przygotowującym do cyklu koncertów muzyki dawnej w formie festiwalu.

Festiwal o 10-letniej już tradycji jest rozpoznawalny na kulturalnej mapie Polski dzięki klimatowi miasta “kresów” (gdzie barokowa przeszłość miesza się z legendarną wschodnią gościnnością i repatrianckimi tradycjami artystycznymi), a także dzięki oryginalnej formule abstrakcyjnego „muzycznego eseju”, w którym poszczególne wydarzenia dni festiwalowych stanowią artystyczną interpretację tytułu-tematu edycji. Wszystkie elementy Festiwalu – koncerty, imprezy towarzyszące (prelekcje, projekcje filmów, warsztaty), noty programowe w festiwalowych broszurach, grafika informacyjna – spięte są tematyczną ideą przewodnią. Idea ta ogniskuje się na wybranym aspekcie estetycznym epoki, filozofii czy socjologii sztuki. Historyczne instrumenty lub ich rekonstrukcje, badanie naukowe towarzyszące przygotowaniu programu koncertów czy „etykietka” HIP stanowią punkt wyjścia dla stworzenia całościowej kompozycji danego Festiwalu.

Ideą przewodnią XI edycji jest relacja pomiędzy tradycją a kreatywnością w Wykonawstwie Historycznie Poinformowanym, a także w samej stylistyce XVI, XVII i XVIII wieku. Tytuł edycji – “Archetyp, idiom i eksperyment” – proponuje spojrzenie na muzykę dawną poprzez pryzmat tych trzech kategorii.

Dyrektor artystyczna Festiwalu:
Dyrektorem artystycznym i twórcą koncepcji Festiwalu od pierwszej edycji (2009) jest Anna Urszula Kucharska – klawesynistka, doktor sztuk muzycznych, specjalista w dziedzinie Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego.

Pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku
Białystok, 20 lipca – 4 sierpnia 2019
Organizator: Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku
Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Anna Urszula Kucharska

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej

Więcej informacji: galeriaslendzinskich.pl/index.php?id=118

 facebook.com/JullietEMFestival/

VOD

Informacje kulturalne, 31.12.2023

Informacje kulturalne, 30.12.2023


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE