11-festiwal-prawykonan-polska-muzyka-najnowsza

11. Festiwal Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza

W dniach 14–16 marca 2025 roku Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. W przeszłość zagłębimy się dzięki minimalistycznym dziełom i muzyce polskiego modernizmu. W świat przyszłości wkroczymy za sprawą premierowej twórczości najmłodszego pokolenia kompozytorów. Różnorodność osób twórczych, mających odmienne systemy wartości, poglądy i osobowości, które spotkają się w jednym miejscu, spowoduje, że ten weekend w Katowicach tętnić będzie brzmieniami oraz ideami opisującymi współczesny świat. W programie tegorocznej edycji znalazło się blisko 20 premier, a ich wykonania powierzone zostały najlepszym orkiestrom, zespołom kameralnym i solistom specjalizującym się w muzyce najnowszej.

11. Festiwal Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza

11. Festiwal Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza

Koncert inauguracyjny będzie niezwykłym splotem muzyki nowej z niewykonywaną wcześniej dawniejszą twórczością. Na scenie sali koncertowej wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Michała Klauzy, a w roli solisty usłyszymy pianistę Tymoteusza Biesa. Zabrzmią Trzy kompozycje unistyczne na zespół 30 instrumentów dętych Zygmunta Krauzego – wczesne dzieło jednego z czołowych polskich minimalistów. Po raz pierwszy publiczność będzie również miała szansę usłyszeć w całości utwory nieżyjących już twórców: Uwerturę nr 2 Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Anekumenę Barbary Buczek oraz Mały koncert Tomasza Sikorskiego. Te napisane przed laty, choć nieznane publiczności utwory uzupełnią elektroniczne interludia Sławomira Kupczaka wykonywane na żywo przez kompozytora. Tego samego dnia w sali kameralnej dojdzie do niecodziennego muzycznego dialogu pomiędzy dwoma kwartetami smyczkowymi. Akustyczne oblicze tej formacji zaprezentuje Kwartet Śląski, zaś jego elektroniczny potencjał odkryją muzycy NeoQuartet. Melomani mogą spodziewać się, że to, co znają z dzieł Schuberta, Beethovena czy Brahmsa będzie dla nich bardziej czytelne i znajome, jednak większość z nas wychowana została w środowisku muzyki popularnej, nie jest więc wykluczone, że elektroniczne brzmienia przemówią do naszych emocji bardziej bezpośrednio. Brzmieniowa różnorodność uwidoczni się w nowych kompozycjach Dominika Strycharskiego, Ewy Trębacz, Olgi Hans, Huberta Gabriela Żmudzkiego, Moniki Szpyrki, Joanny Woźny, Aleksandry Gryki i Marcela Chyrzyńskiego. Twórcy eksplorować będą m.in. tematy pamięci, materii i przekształceń. Pewne jest, że będzie to koncert pełen niespodzianek, podczas którego tradycja zderzy się z nowoczesnością. Drugi dzień festiwalu rozpocznie się w sali kameralnej koncertem Cameraty Silesii i Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Anny Szostak i Szymona Bywalca. Program, który stanowić będzie fuzję brzmień chóralnych i elektroniki z wykorzystaniem wizualizacji, ukaże śmiałe eksperymenty współczesnych twórców. Usłyszymy Equally real Sławomira Wojciechowskiego na chór, orkiestrę kameralną i dwukanałową projekcję dźwięku, z kolei mist Mateusza Śmigasiewicza na chór i elektronikę pozwoli przyjrzeć się metaforycznemu wymiarowi mgły, w której – jak pisze kompozytor – „tkwi (…) potencjał, by odsłonić przed nami to, co wcześniej schowane”. Muzyka i obraz połączą się w utworze Body Without Organs Niny Fukuoki, któremu towarzyszyć będą wizualizacje Izumi Yoshidy.

Po spotkaniu z muzyką chóralną i elektroniczną przyjdzie czas na kompozycje instrumentalne. AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia wraz z solistami, Rafałem Łucem na akordeonie i Jensem Bracherem na trąbce, zaprezentuje dwa utwory: Bellows Breath Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową Krzysztofa Wołka oraz Erēmos na trąbkę solo, live electronics i orkiestrę smyczkową Martyny Koseckiej. Do programu dołączą również kompozycja Jacka Domagały oraz patchworkowa suita cytatów Krzysztofa Knittla o tajemniczym tytule ka makana o ke ola. Finałowy dzień festiwalu pozwoli słuchaczom zarówno zagłębić się w muzykę symfoniczną z udziałem solistów, jak i poznać najnowszą twórczość kameralną. W sali koncertowej NOSPR pod batutą Vincenta Kozlovskiego wraz z pianistką Małgorzatą Walentynowicz wykona utwór Melancholia Jacka Sotomskiego. Zabrzmi także nawiązujące do renesansowej techniki malarskiej Sfumato Pawła Hendricha – koncert na theremin i wielką orkiestrę symfoniczną, w którym partię solową zaprezentuje Paweł Romańczuk. Wyjątkowe znaczenie będzie miał również utwór stany materii Jagody Szmytki eksplorujący granice symfonicznego brzmienia. Zamykający festiwal koncert szczególnie mocno uwypukli interdyscyplinarny charakter najnowszej twórczości polskich kompozytorów. Nikolet Burzyńska Natural Intelligence opisuje jako „utwór, który w swojej koncepcji jest pytaniem o rolę człowieka i innych żywych istot w większym porządku kosmicznym oraz jaka jest ich wartość w relacji do AI”. Z kolei Jarek Płonka w life of a ghost odwoła się do technik znanych z innych sztuk – malarskiego action painting i literackiego strumienia świadomości. Kompozycje te wykona Hashtag Ensemble, zespół specjalizujący się w muzyce najnowszej i improwizowanej, a także multimedialnych projektach artystycznych. Jako solistę usłyszymy wiolonczelistę Dominika Płocińskiego, a całość uzupełnią wizualizacje Alexandry Ołdak. Festiwal Prawykonań to także wydarzenia towarzyszące, które otwierają przed publicznością nowe sposoby odbioru i doświadczania muzyki. Ewa Fabiańska-Jelińska i Karolina Jefmańska stworzyły performans muzyczny dla dzieci Eeeee... MOC... Yeah! (to nie ja). Wraz z muzykami Akademii NOSPR, a także śpiewakiem Michałem Sławeckim i tancerką Igą Eckert najmłodsi słuchacze udadzą się w podróż do świata emocji. W foyer NOSPR otwarta zostanie wystawa ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk wprowadzająca nowe wizualne elementy, które ekspresyjnością i rytmiką próbują uchwycić i „unaocznić” abstrakcyjny charakter muzyki. Dodatkowo 14 marca w ramach Strefy Ruchu posłuchamy rozmów redaktora Piotra Miki z kompozytorami, a 15 marca odbędzie się spotkanie wokół książki Granice niczego Krzysztofa Knittla prowadzone przez Michała Mendyk

Więcej informacji pod linkiem: https://bit.ly/4g6WrCk

VOD

Informacje kulturalne, 05.03.2025

Informacje kulturalne, 26.02.2025


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE