cellos-meet-chopin-koncert-miedzynarodowej-akademii-wiolonczelowej

Cellos meet Chopin – koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa (MAW) to jedno z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata.
Pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowane są koncerty z bardzo szerokim repertuarem. W ich programach znajdują się zarówno utwory barokowe, jak i jazz oraz muzyka współczesna. MAW stworzono, by przybliżyć publiczności świat zespołów wiolonczelowych oraz wspomóc talenty pragnące doskonalić grę na tym instrumencie.

Pomysłodawcą i organizatorem Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej jest zespół Polish Cello Quartet. Powstał on w 2011 roku z inicjatywy wybitnych polskich wiolonczelistów: Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety i Adama Krzeszowca. W ich repertuarze znajdują się głównie dzieła oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Repertuar ten jest stale powiększany o utwory pisane współcześnie przez kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. przez Agatę Zubel, Artura Zagajewskiego, Piotra Mossa czy Annelies Van Parys.

Lipcowy koncert rozpoczną wykonania opracowań utworów Fryderyka Chopina przygotowane specjalnie z myślą o Polish Cello Quartet. W programie znalazło się sześć bardzo odmiennych kompozycji: Walc cis-moll op. 64 nr 2, Nokturn cis-moll op. posth., Preludium gis-moll op.28 nr 12, Preludium Des-dur op. 28 nr 15, Mazurek F-dur op. 68 nr 3 oraz Walc Des-dur op. 64 nr 1. Następnie zabrzmi Louange à l’Éternité de Jésus (Uwielbienie wieczności Jezusa), czyli piąte ogniwo dzieła zatytułowanego Quatuor pour la fin du temps (Kwartet na koniec czasu) autorstwa Oliviera Messiaena. Historia powstania tego utworu jest dramatyczna. Kompozytor napisał kwartet, kiedy był więźniem w niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII-A w Zgorzelcu z myślą o współwięźniach muzykach, zaś prawykonanie miało miejsce na świeżym powietrzu w połowie stycznia 1941 roku. Wysłuchało go wówczas przeszło czterystu więźniów i strażników, a kompozytor wspominał, że żadne z jego dzieł nie spotkało się nigdy z taką atencją.
Fragment, który zostanie zaprezentowany podczas koncertu, to powolna, tęskna kantylena wiolonczeli, grana na tle jednostajnych akordów fortepianu (które zostaną zastąpione przez zespół wiolonczel). Koncert zwieńczy prawykonanie Sentieri interrotti (Szlaki przerwane) – utworu autorstwa włoskiego kompozytora Francesco Bottigliero. Jest to dzieło przeznaczone na cztery wiolonczele solo i orkiestrę wiolonczelową.

27 lipca 2021, wtorek, godz. 20:00

NFM, Sala Główna

Cellos meet Chopin

Wykonawcy:

Francesco Bottigliero
– dyrygent
Julius Berger – wiolonczela
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Wojciech Fudala
– wiolonczele
Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

Program:

F. Chopin
Walc cis-moll op. 64 nr 2, Nokturn cis-moll op. posth., Preludium gis-moll op.28 nr 12, Preludium Des-dur op. 28 nr 15, Mazurek F-dur op. 68 nr 3, Walc Des-dur op. 64 nr 1 (opr. na kwartet wiolonczelowy zadedykowane Polish Cello Quartet: P. Moss, S. Meck, L. Kołodziejski)

Wykonawcy:
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Wojciech Fudala
– wiolonczele

O. Messiaen Louange à l'éternité de Jésus z Quatuor pour la fin du temps (opr. na wiolonczelę solo i orkiestrę wiolonczelową orkiestrę: F.J. Herfert)

Wykonawcy:
Julius Berger
– wiolonczela
Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

F. Bottigliero
Sentieri interrotti na cztery wiolonczele i orkiestrę wiolonczelową (prawykonanie)

Wykonawcy:
Francesco Bottigliero
– dyrygent
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Wojciech Fudala
– wiolonczele
Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

Zamówienie skomponowanego dla Polish Cello Quartet utworu Sentieri interrotti na cztery wiolonczele i orkiestrę wiolonczelową F. Bottigliero dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Fot. Ł. Rajchert/NFM

Fot. Ł. Rajchert/NFM

 www.nfm.wroclaw.pl

VOD

Koło pióra, 14.03.2019

Scena klasyczna, Fair Play Quartet


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE