w-krakowie-zaczyna-sie-festiwal-sacrum-profanum

W Krakowie zaczyna się Festiwal Sacrum Profanum

Od 26 września przez sześć dni muzyka współczesna zapanuje w Krakowie. Ale Sacrum Profanum, dzięki transmisjom i książce „Wszystko jest ważne”, trafi także bezpośrednio do odbiorców w całej Polsce.

Tegoroczną edycję Festiwalu Sacrum Profanum zainauguruje koncert „Four By Two” w Nowohuckim Centrum Kultury. Przez 6 dni Krakowskie Biuro Festiwalowe przygotowało dla odbiorców 20 niezwykłych koncertów i aż 8 wydarzeń towarzyszących, w tym spotkania, warsztaty i dyskusje.

Festiwalowi Sacrum Profanum towarzyszy również książka „Wszystko jest ważne”, którą Krakowskie Biuro Festiwalowe przygotowało wspólnie z Wydawnictwem Krytyka Polityczna, a dzięki patronatowi Programu 2 Polskiego Radia, dwa koncerty będą transmitowane na żywo. Na antenie będzie można usłyszeć koncert „Moondog Madrigals” (27.09, godzina 19.00 ) oraz „Afrykańskie Reperkusje (01.10, godzina 20.00).

Festiwal Sacrum Profanum zaznacza wiele tropów, których rozwinięcie przynosi przewodnik „Wszystko jest ważne”, który zamiast w szczegółach opisywać program, obudowuje go w kontekst. Całość została podzielona na trzy działy.

Sacrum skupia się na twórcach muzyki bliższej akademickiemu jej pojmowaniu. Ta część zawiera wielowątkowe wprowadzenie Jana Topolskiego do rumuńskiego spektralizmu oraz zbiera sylwetki pionierek elektroniki Pauline Oliveros i Éliane Radigue przedstawione przez Izabelę Smelczyńską, Alvina Luciera w uporządkowanym ujęciu Antoniego Michnika oraz wielogłos na temat Juliusa Eastmana, którego opisuje Mary Jane Leach – badaczka jego twórczości – i o którym opowiadają Dariuszowi Brzostkowi przyjaciele kompozytora: Petr Kotik i Joseph Kubera.

Profanum nawiązujące do muzyki alternatywnej. Tu można przeczytać o ekscentryzmie i muzykalności Moondoga w tekście Jana Błaszczaka, znaleźć przedruk wywiadu Cole’a Gagne’a z Hardinem z 1992 roku; tutaj także Filip Szałasek obnażył słabości Lubomyra Melnyka i pokazał, jak zaprowadziły go do sukcesu, Jarek Szubrycht przyjrzał się metodyce pracy twórczej Murcofa, a Piotr Strzemieczny podjął się zdefiniowania nurtu post indie classical.

Trzecia część – z tytułem zaczerpniętym z okładki – zawiera zebrane varia. Bolesław Błaszczyk przygląda się duchowi free Tomasza Stańki z lat 80., Michał Mendyk rozmawia z Evanem Ziporynem o granicach improwizacji i kompozycji w kontekście Muzyczek Góreckiego, o konceptualizmie z Brechtem w tle przeczytamy w korespondencji Marcina Barskiego z Michałem Liberą, Monika Pasiecznik zdemaskuje mit „nieśmieszności” i aseksualności muzyki współczesnej, a Karolina Dąbek przypomni i zaapeluje, że warto przypomnieć sobie, jak to jest być dzieckiem w zetknięciu z muzyką najnowszą.

Źródło: materiały organizatora

VOD

Informacje kulturalne, 31.12.2023

Informacje kulturalne, 30.12.2023


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE