sinfonia-varsovia-promotorem-mlodych-artystow

Sinfonia Varsovia promotorem młodych artystów

Pod koniec listopada odbędą się dwa koncerty z cyklu Sinfonia Varsovia promotorem młodych artystów. Wystąpią m.in. stypendystki fundacji Sinfonia Varsovia - Jennyfer Fouani i Marta Kowalczyk. Będzie też miało miejsce prawykonanie najnowszego utworu Marcina Stańczaka , polskiego kompozytora odnoszącego sukcesy w międzynarodowych konkursach kompozytorskich (m.in. Toru Takemitsu Composition Award w Tokio, 2013).

Tytułowe młode artystki to flecistka Jennyfer Fouani i skrzypaczka Marta Kowalczyk – stypendystki Fundacji Sinfonia Varsovia, utalentowane i pełne pasji laureatki konkursów, wschodzące gwiazdy polskich i zagranicznych sal koncertowych.

Pierwszy koncert (29 listopada, piątek) odbędzie się o godz. 19:00 w Auli Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jennyfer Fouani wystąpi ze swoją interpretacją koncertu fletowego Iberta, towarzyszyć jej będzie Sinfonia Varsovia, która w drugiej części koncertu zaprezentuje I Symfonię f-moll op.10 Szostakowicza. Orkiestrę poprowadzi Sergey Polyanichko – rosyjski dyrygent, na co dzień dyrektor artystyczny Rosyjskiej Orkiestry Rogów, z którą wystąpił w Warszawie po raz pierwszy podczas zeszłorocznej edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki „Rosja”.

Ważnym punktem programu sobotniego koncertu będzie prawykonanie najnowszego utworu Marcina Stańczyka – dzieła przeznaczonego na orkiestrę symfoniczną. Muzyka tkana to utwór napisany w 2013 roku na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu Zamówienia Kompozytorskie realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Inspiracją dla Marcina Stańczyka była praca maszyn tkackich, które kompozytor rejestrował w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Ich główną cechą jest miarowa pulsacja, indywidualna dla każdego urządzenia. Spostrzegłem, że gdy słuchamy jednej tylko maszyny, jej rytm jest bardzo wyraźny, jednak w miarę uruchamiania kolejnych i nakładania się pulsacji, jednostkowe rytmy zaczynają się jakby rozmywać. W miarę upływu czasu zaobserwowałem też zjawisko samosynchronizacji, niektóre pulsy zaczynały przemieszczać się w czasie i łączyć się z innymi tworząc jednolity, powoli zmieniający się "śpiew maszyn". W ten właśnie intuicyjny sposób starałem się zbudować formę utworu, której najbliżej do rapsodii, a w zasadzie jej źródłosłowu pochodzącego od słów rapto i ode, a oznaczającego "muzykę utkaną” – informuje kompozytor.

Dzień później (30 listopada, sobota) o godz. 18:00, Sinfonia Varsovia zaprasza na koncert do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. W programie nie zabraknie kompozycji obchodzącego jubileusz 80. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego - będzie można usłyszeć Trzy utwory w dawnym stylu z filmu „Rękopis znaleziony w Saragossie”. W programie znajdzie się też Serenada e-moll na orkiestrę smyczkową op.20 Elgara, a także kilka perełek muzyki barokowej: rzadko wykonywane Concerto Grosso g-moll op.1 nr 12 Locatellego i - dla równowagi - znane i lubiane koncerty skrzypcowe Bacha. Partie solowe należeć będą do Marty Kowalczyk (I Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041) oraz Marii Machowskiej i Jakuba Haufy (Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043), na co dzień koncertmistrzów Sinfonii Varsovii. Orkiestrę poprowadzi Jakub Haufa.

Na oba koncerty wstęp jest wolny.

Patroni medialni: Dwójka Polskie Radio, TVP Warszawa, Polmic, Meakultura

VOD

The Smashing Pumpkins – Oceania Live at NYC

Videofan, Zygmunt Rytka


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE